BUILDING AND USING A CAPACITY FRAMEWORK FOR ACADEMIC ADVISORS IN TECHNICAL EDUCATION UNIVERSITIES

BUILDING AND USING A CAPACITY FRAMEWORK FOR ACADEMIC ADVISORS IN TECHNICAL EDUCATION UNIVERSITIES

Pham Thi Ngoc Lan lankdtkimlien@gmail.com Vinh University of Technology Education Nguyen Viet Xuan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
In the current context of educational innovation, developing and using a capacity framework for academic advisors plays a crucial role in improving the quality of academic advisement at universities in general and at technology education university in particular. The paper proposes a capacity framework for academic advisors at technology education institutions, including 05 components, namely: 1/ Political qualities, morality, and career development; 2/ Expertise and teaching capacity; 3/ Professional capacity; 4/ Scientific research capacity and organize scientific research activities for learners; 5/ Capacity to develop social relations. This capacity framework is used to improve the quality of academic advising staff as well as the quality of training at technical education universities.
Keywords: 
capacity framework
academic advisors
students
technical education universities
Refers: 

[1] NACADA: Global community of academic advisors, (2017), NACADA model consulting core competencies learning, Get from https://www.nacada.ksu.edu/ Resourc e/Pillars/CoreCompetencies.aspx.

[2] Brian Gillispie, (2001), History of Academic Advising, A Chronology of Academic Advising in America.

[3] Virgiana N. Gordon, Wesley R. Habley, Thomas J. Grites and Asociates, (2008), Academic Advising- A Comprehensive Handbook, A publication of National Academic Advising Asociation

[4] Susan D. Bates, (2009), Counseling Skills for Academic Advisers, The Mentor, https://dus.psu.edu/mentor/old/ articles/091125sb.html.

[5] Philippe A, (2004), (3) Philippe A, Elle Cohen (2004), Education et croissance, La Documentation française.

[6] Trần Thị Minh Đức (Chủ biên), (2012), Cố vấn học tập trong các trường Đại học, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[7] Nguyễn Văn Vân, (2010), Một số nội dung về công tác cố vấn học tập theo học chế tín chỉ, Hội nghị Bàn về mô hình hoạt động của cố vấn học tập - Đại học Luật.

[8] Nguyễn Văn Vinh, (2009), Trao đổi về công tác cố vấn học tập trong đào tạo theo tín chỉ, Nội san nghiên cứu số 52, Trường Đại học Tài chính Quảng Ngãi.

[9] AG. Côvaliôp, (1971), Tâm lí học cá nhân, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[10] Tremblay. D, (2002), The Competency - Based Approach: Hehping

[11] Michelle R. Ennis, (2008), Competency Models: A Review of the Literature and The Role of the Employment and Training Administration (ETA) U.S. Department.

[12] Phạm Minh Hạc và cộng sự, (1989), Tâm lí học (Tập 2), NXB Giáo dục, Hà Nội.

[13] Nguyễn Quang Uẩn, (2001), Tâm lí học đại cương, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[14] Đặng Thành Hưng, (2012), Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Quản lí Giáo dục, số 12, tr.18-26.

Articles in Issue