DEVELOPING STATISTICAL THINKING FOR STUDENTS IN TEACHING MATHEMATICS - STATISTICS IN MEDICINE AND PHARMACY AT PHARMACEUTICAL UNIVERSITIES

DEVELOPING STATISTICAL THINKING FOR STUDENTS IN TEACHING MATHEMATICS - STATISTICS IN MEDICINE AND PHARMACY AT PHARMACEUTICAL UNIVERSITIES

Quach Thi Sen senqtdhd@gmail.com Hanoi University of Pharmacy 13 -15 Le Thanh Tong, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This article synthesizes and presents viewpoint on statistical thinking as well as the processes of statistical thinking. Thereby identifying 5 levels of statistical thinking, including: reading and understanding data; drawing simple charts and graphs; organizing and collapsing data; analysing data; and connecting statistic with the reality of the pharmaceutical industry. The article also points out 5 expressions of of students’ statistical thinking in pharmaceutical universities such as ability to read graphs and charts, ability to organize and collapse data, ability to draw some simple charts and graphs, capability of analyzing statistical data, and ability to relate the statistic with the the practice of the pharmaceutical industry.
Keywords: 
Statistical thinking
students
pharmaceutical industry
Mathematics - Statistics in medicine and pharmacy
levels
Refers: 

[1] Trần Đức Chiển, (2007), Rèn luyện tư duy thống kê cho học sinh trong dạy học thống kê - xác suất ở môn Toán trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Viện Chiến lược và Chương trình Giáo dục.

[2] Hoàng Nam Hải, (2013), Phát triển năng lực suy luận thống kê cho sinh viên cao đẳng chuyên nghiệp, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Vinh

[3] Randall E. Groth, (2003), Development of a high school statistical thinking framework, Luận án Tiến sĩ, Illinois State U., USA.

[4] Trần Ngọc Lan, Trương Thị Tố Mai, (2007), Rèn luyện tư duy cho học sinh trong dạy học Toán bậc Tiểu học, NXB Trẻ.

[5] Chu Cẩm Thơ, (2015), Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội

[6] Nguyễn Phan Dũng, Quách Thị Sen, Phạm Thị Hồng Cẩm, (2018), Xác suất và Thống kê, NXB Y học.

[7] Snee R.,(1999), Discussion: Development and use of statistical thinking: A new era, International Statistical Review, 67(3), 255–258.

Articles in Issue