HIGHER EDUCATION MODEL - ANALYSIS AND LESSONS FOR VIETNAM

HIGHER EDUCATION MODEL - ANALYSIS AND LESSONS FOR VIETNAM

Tran Van Top top.tranvan@hust.edu.vn Hanoi University of Science and Technology No.1, Dai Co Viet, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam
Bui Thi Thuy Hang hang.buithithuy@hust.edu.vn Hanoi University of Science and Technology No.1, Dai Co Viet, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This paper introduces the higher education models of several countries in three continents: North America, Europe and Asia. The various types of higher education institutions, number of student registered in higher education, University admission forms, education policies and university accreditation are analysed as well. Finally, some remarks drawn from this analysis will serve as lessons for developing higher education policies in Vietnam.
Keywords: 
higher education
types of higher education institutions
higher education policies
quality of higher education
Refers: 

[1] Nguyễn Thị Lan, (2017), Tìm hiểu mô hình giáo dục đại học ở một số nước trên thế giới, Tạp chí Lí luận Chính trị, số 7-2015, tr.104-108.

[2] Lê Hoàng Việt Lâm, (2010), Nền giáo dục Mĩ và một số gợi mở cho giáo dục đại học Việt Nam, Hội thảo khoa học: Giải pháp nâng cao hiệu quả quản lí giáo dục đại học và cao đẳng ở Việt Nam, Vũng Tàu, tháng 10 năm 2010, tr.188-201.

[3] Centre for International Mobility, (2013), What do statistics tell us about international student mobility in Finland? p. 14.

[4] Trịnh Ngọc Thạch, (2017), Chính sách phát triển giáo dục đại học: Những thành công ở các nước phát triển và gợi ý bài học cho Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, Tập 33, Số 1 (2017) 81-90.

Articles in Issue