DESIGNING LEARNING MATERIALS TO DEVELOP NATURAL SCIENCE COMPETENCE

DESIGNING LEARNING MATERIALS TO DEVELOP NATURAL SCIENCE COMPETENCE

Nguyen Van Bien biennv@hnue.edu.vn Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Le Thi Phuong lethiphuong.dhgd@gmail.com University of Education - VNU, Ha Noi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Pham Thi Bich Dao dao311@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Developing natural science competence is the core goal of natural science subject in The new education Developing natural science competence is the core goal of natural science subject in the new education curriculum. To achieve that goal, in addition to changing teaching approaches, teaching materials also need to be changed in content and form. Therefore, it is required designing learning materials to advance teaching activities of competence development. Originating from the principles of designing and using learning materials to support the competence development teaching, learning materials have been designed with the structure of popular learning activities, namely: Investigate - Hypothesis - Test; Observe - Information search - discuss; Question - Analyze - Discuss; Apply - Make - Test. Some examples in learning materials have been analyzed in this paper to clarify the potential to develop natural science competence in each appropriate activity. Our materials are also experimental applied in secondary schools with initial encouraging results.
Keywords: 
learning materials
competence development
Natural science competence
Refers: 

[1] D. L. Zeidler, (2016), STEM education: A deficit framework for the twenty first century? A sociocultural socioscientific response, Cult. Stud. Sci. Educ., vol. 11, no. 1, pp. 11–26.

[2] J. D. Miller, (1983), Scientific Literacy: A Conceptual and Empirical Review, Daedalus, vol. 112, no. 2, pp. 29–48.

[3] E. Etkina, D. T. Brookes, and S. Murthy, (2007), Developing and assessing student scientific abilities, Proc. 2006 Natl. STEM Assess. Conf.

[4] T. B. Đ. Phạm and T. O. Đặng, (2017), Đề xuất cấu trúc và đánh giá năng lực thực nghiệm cho học sinh thông qua môn khoahọc tự nhiên cấp Trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm Hà Nội, vol. 62, pp. 79–88, 2017

[5] V. B. Nguyễn, (2016), Đề xuất khung năng lực và định hướng dạy học vật lí ở trường phổ thông, Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm Hà Nội, vol. 61, no. 8B, pp. 11–22.

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình giáo dục phổ thông - Môn Khoa học tự nhiên.

[7] M. Horley, Những xu hướng chính của việc đổi mới và hiện đại hoá chương trình và sách giáo khoa trong thời đại số và toàn cầu hoá, in Đổi mới và hiện đại hóa chương trình và sách giáo khoa theo định hướng phát triển NL, V. H. Vũ, X. T. Phan, and Đ. T. Trần, Eds. NXB Giáo dục Việt Nam, 2018, pp. 6–36.

[8] D. I. Aaron and A. Z. Gilbert, (2017), Steps to STEM: A science curriculum supplement for upper elementary and middle school grades - Teacher’s edition, Sense Publishers.

[9] R. W. Bybee, (2010), What is STEM education?, Science, vol. 329, no. 5995, p. 996.

Articles in Issue