STRUCTURE OF STUDENTS’ CREATIVE COMPETENCY IN READING LITERARY TEXTS

STRUCTURE OF STUDENTS’ CREATIVE COMPETENCY IN READING LITERARY TEXTS

Nguyen Thi Thanh Nga ngavnincom@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The general education program of new Literature aims to develop the quality and competency of learners, including creative competency. From this orientation, the article has focused on clarifying the structure of students’ creative capacity in reading literary texts. The article presented some concepts of creative competence as well as creative competence in Literature. On that basis, the author has provided the concept and the structure of creative competence in reading literary texts with specific elements and indicators. The author also set up a table describing the development process of students’ creative competency in reading literary texts from low to high level.
Keywords: 
Curriculum
Creative competence
creative competence structure
reading comprehension
literary text
junior high school
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, dự thảo ngày 19 tháng 11 năm 2018.

[2] Huỳnh Văn Sơn, (2009), Tâm lí học sáng tạo, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[3] Trần Thị Bích Liễu, (2013), Giáo dục phát triển năng lực sáng tạo, NXB Giáo dục Việt Nam.

[4] Hoàng Thị Thúy Hương, (2015), Xây dựng và sử dụng hệ thống bài tập hóa học vô cơ nhằm phát triển năng lực sáng tạo trong việc bồi dưỡng học sinh giỏi hóa học ở trường trung học phổ thông chuyên, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[5] Phạm Thị Bích Đào, (2015), Phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh trong dạy học hóa học hữu cơ chương trình Trung học phổ thông nâng cao”, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Nội.

[6] Nguyễn Thị Hồng Vân, Xác định cấu trúc và đường phát triển một số năng lực trong môn Ngữ văn ở trường phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 137, tháng 02, tr.50.

[7] Đoàn Thị Thanh Huyền, (2016), Phát triển năng lực đọc hiểu văn bản cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học ngữ văn (qua dữ liệu lớp 10), Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Articles in Issue