SOME SUGGESTIONS FOR GRADUATE STUDENTS TO PROPOSE APPLICATION-ORIENTED RESEARCH TOPICS IN THE ECONOMIC FIELD

SOME SUGGESTIONS FOR GRADUATE STUDENTS TO PROPOSE APPLICATION-ORIENTED RESEARCH TOPICS IN THE ECONOMIC FIELD

Pham Minh Tri* minhtri0101@gmail.com School of Economics and Law - Tra Vinh University No.126 Nguyen Thien Thanh street, Tra Vinh city, Tra Vinh province, Vietnam
Bui Van Trinh bvtrinh@ctu.edu.vn Cuu Long University National Highway 1A, Long Ho district, Vinh Long province, Vietnam
Cao Thi Nhan Anh caothinhananh@gmail.com Ho Chi Minh City University of Technology and Education No.01 Vo Van Ngan, Thu Duc city, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
Scientific research in Economic sector is very diverse. It covers everything from general synthesis to the economics of various sectors and specialties with topics directly related to life, society, and organizations. Therefore, various urgent issues need to be studied. Universities have focused on application-oriented research that plays a vital role in connecting theory and practice to improve the quality of research projects that are close to reality, current, and relevant to the needs of society and the economic development trend. Within the scope of the article, the authors share their points on choosing an application-oriented research topic at the graduate level in the economic field, clearly pointing out the difference between a research topic and an application one, as well as several difficulties and limitations in choosing and proposing topics, thereby suggesting to students’ issues to consider in proposing research topics.
Keywords: 
Scientific research
application orientation
economics field
research project
universities.
Refers: 

[1] Hồ Thị Phượng - Nguyễn Bá Tường, (2021), Nghiên cứu khoa học của sinh viên trong các cơ sở giáo dục đại học: Thực tiễn tại trường Đại học Luật, Đại học Huế, Tạp chí Khoa học, Đại học Huế: Khoa học, xã hội và nhân văn, số 6C, tr.197-204, ISSN.2588-1213.

[2] Trần Thanh Ái, (2014), Cần phải làm gì để phát triển năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục, Tạp chí Dạy và Học ngày nay, số 1, tr.21-25.

[3] Nguyễn Trọng Biên, (2005), Chọn đề tài nghiên cứu khoa học trong lĩnh vực văn thư - lưu trữ, Tạp chí Văn thư Lưu trữ Việt Nam, số 4, tr.111–112, 106, ISSN.0866- 7365.

[4] Nguyễn Thị Thắm, (2022), Một số đổi mới trong mô hình đào tạo thạc sĩ Quản trị kinh doanh theo hướng ứng dụng, Tạp chí Công thương, số 11, tr.266 - 269.

[5] Lưu Xuân Mới, (2003), Phương pháp nghiên cứu khoa học, Viện Nghiên cứu Đào tạo Kinh tế - Tài chính

[6] Aken, J., V., Berends, H., & Bij, H., V., D., (2012), Problem Solving in Organizations: A Methodological Handbook for Business and Management Students. 2nd edition, Cambridge University Press

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (30/8/2021), Thông tư số 23/2021/TT-BGDĐT ban hành Quy chế tuyển sinh và đào tạo trình độ Thạc sĩ

[8] Bùi Ngọc Hoàng, (7/2017), Hệ thống kĩ năng nghiên cứu khoa học xã hội nhân văn của giảng viên trẻ ở các trường đại học trong quân đội, Tạp chí Giáo dục, tr.73 - 75

[9] Phạm Đức Cường, (2017), Đổi mới nghiên cứu kế toán tại các trường đại học ở Việt Nam trong điều kiện hội nhập quốc tế, Tạp chí Khoa học và Đào tạo Ngân hàng, số 181, tr.67-74.

[10] Nguyễn Phong Nguyên - Đoàn Ngọc Quê, (2018), Nghiên cứu hàn lâm và hướng ứng dụng ở bậc học thạc sĩ ngành Kế toán, Tạp chí Công thương, số 9, tr.334 - 339, ISSN.0866-7756

[11] Mỵ Giang Sơn, (2017), Kĩ năng nghiên cứu khoa học của học viên cao học chuyên ngành quản lí giáo dục trong việc thực hiện luận văn tốt nghiệp tại Trường Đại học Sài Gòn, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 137, tr.102- 106.

Articles in Issue