EPISTEMOLOGY IN STEM EDUCATION ABOUT THE COMPONENTS OF MATH FUNCTIONS IN TEACHING MATHS AT HIGH SCHOOLS

EPISTEMOLOGY IN STEM EDUCATION ABOUT THE COMPONENTS OF MATH FUNCTIONS IN TEACHING MATHS AT HIGH SCHOOLS

Ngo Hong Huan* ngohonghuan77@gmail.com Dong Nai University No. 9 Le Quy Don street, Bien Hoa city, Dong Nai province, Vietnam
Nguyen Chien Thang ncthang@sgu.edu.vn Sai Gon University No.273, An Duong Vuong, District 5, Hochiminh City, Vietnam
Dao Tam daotam.32@gmail.com Vinh University 182 Le Duan street, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
STEM education at the high school level is being piloted in Vietnam. Approaching the STEM teaching model is of interest to many researchers. In this study, we analyze and clarify several contents, including: Knowledge about the object of Mathematical methodology, including the object of Mathematics, its relationship with other sciences, and its connection in practice; Especially building concepts of elemental functions of Math function and exploiting its elemental functions to clarify the reason Mathematics penetrates other sciences, such as Physics and some other sciences, explaining phenomena in sciences and real life; And exploiting and applying Math knowledge hidden in Science, Engineering, and Technology knowledge to contribute to the direction of Math teaching design in the STEM education model and solve problems with STEM content
Keywords: 
Epistemology
STEM knowledge
component functions of Math functions
teaching
high school.
Refers: 

[1] Brown, J., (2012), The current status of STEM education research, Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(5), p.7-11.

[2] Yu, Y.-C., S.-H. Chang, and L.-C. Yu, (2016), An Academic Trend in STEM Education from Bibliometric and Co-Citation Method, International Journal of Information and Education Technology, 6(2), p.113-116

[3] Balka, D, (2011), Standards of mathematical practice and STEM, Stillwater, OK: School Science and Mathematics Association.

[4] Tytler, R, (2007), Re-imagining science education: Engaging students in science for Australia’s future, Camberwell: Australian Council for Educational Research (ACER).

[5] Schmidt, W.H., Houang, R.T., (2007), Lack of focus in the mathematics curriculum: A symptom or a cause? in Lessons learned: What international assessments tell us about math achievement, T. Loveless, Washington: Brookings Institution Press. p.65-84.

[6] Silk, E.M., Higashi, R., Shoop, R., Schunn, C.D, (2010), Designing technology activities that teach mathematics, The Technology Teacher, 69(4), p.21-27

[7] Đào Tam - Ngô Hồng Huấn, (2021), Chức năng của môn Toán phổ thông trong dạy học tích hợp và dạy học Toán theo định hướng giáo dục STEM, Tạp chí Giáo dục, số 514, tr.1-6.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT, ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng BộGiáo dục và Đào tạo)

[9] Bách khoa toàn thư mở Wikipedia.

[10] Châu. L.T.H, (2017), Sự cần thiết của phân tích tri thức luận với các nghiên cứu về các hoạt động dạy học và đào tạo giáo viên, Hội thảo quốc tế didactic Toán lần thưc 6, CIDmath6, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[11] Hoàng Phê (chủ biên), (2019), Từ điển tiếng Việt, NXB Hồng Đức.

[12] N.I. Vilenkin và cộng sự, (1980), Các cơ sở hiện đại của giáo trình Toán, NXB Giáo dục Matxcơva.

Articles in Issue