SOLUTIONS FOR MANAGING THE UPPER SECONDARY SCHOOL QUALITY ACCREDITATION IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL INNOVATION

SOLUTIONS FOR MANAGING THE UPPER SECONDARY SCHOOL QUALITY ACCREDITATION IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL INNOVATION

Nguyen Quang Tuan nguyenquangtuan@moet.gov.vn Ministry of Education and Training No.35 Dai Co Viet street, Hai Ba Trung district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Education and training is the leading national policy in Vietnam. Its role affirmed in the documents of the 12th National Party Congress is crucial in the cause of innovation, promoting industrialization and modernization, especially implementing one of the three strategic breakthroughs towards improving the quality of human resources. The Resolution of the 8th Central Conference, 11th tenure, focuses on the fundamental and comprehensive innovation of education and training, aiming to set up a developed education system that meets the requirements of building and defending the Socialist Republic of Vietnam. Therefore, Vietnam needs to have an educational philosophy to orient its education. However, determining an educational philosophy suitable for the new context of the country and the world is challenging. Without measures to improve and enhance the quality of education, it is difficult for Vietnamese education sector to keep pace with development and complete the goal of human resources development so as to serve its modernization. Meanwhile, quality accreditation is considered one of the most efficient remedies to improve the quality of education by continuously enhancing, innovating, and finding out effective solutions to maintain, ensure and improve it.
Keywords: 
Educational quality assurance
educational quality accreditation
educational quality accreditation at upper secondary schools
management of educational quality accreditation at upper secondary schools.
Refers: 

[1] Đỗ Thị Thúy Hằng, (2014), Đảm bảo và Kiểm định chất lượng giáo dục, NXB Khoa học và Kĩ thuật

[2] Nguyễn Mạnh Cường, (2009), Phát triển nhà trường trung học phổ thông theo quan điểm nhà trường hiệu quả.

[3] Đặng Thị Thùy Linh, (2014), Quản lí kiểm định chất lượng giáo dục trường trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh, Luận án Tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

[4] Mai Văn Trung, (2018), Kiểm định chất lượng giáo dục và yêu cầu đối với các cơ sở giáo dục, Cổng thông tin điện từ Trường Đại học Vinh.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2023), Báo cáo Hội nghị tổng kết công tác quản lí chất lượng năm học khối các Sở Giáo dục và Đào tạo.

[6] Nguyễn Minh Đường, (2012), Quản lí chất lượng cơ sở giáo dục, bài giảng cho lớp nghiên cứu sinh, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[7] Bùi Minh Hiển và cộng sự, (2006), Quản lí giáo dục, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[8] Bùi Minh Hiền - Nguyễn Vũ Bích Hiền, (2015), Quản lí và Lãnh đạo nhà trường, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[9] Nguyễn Tiến Hùng, (2014), Quản lí chất lượng trong giáo dục (Giáo trình sau đại học), NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[10] Hồ Xuân Hồng, (2018), Quản lí chất lượng ở trường phổ thông dân tộc bán trú trung học phổ thông các tỉnh Tây Nguyên theo tiếp cận CIPO, Luận án Tiến sĩ, Học viện Quản lí giáo dục, Hà Nội.

[11] Trần Kiểm, (2014), Những vấn đề cơ bản của khoa học quản lí giáo dục, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[12] Luật Giáo dục số 43/2019/QH14.

[13] Nguyễn Lộc, (2010), Lí luận về quản lí, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[14] Nguyễn An Ninh, (2006), Xây dựng hệ thống tiêu chí đánh giá chất lượng giáo dục trường trung học phổ thông và triển khai đánh giá thí điểm tại một số tỉnh, thành phố.

[15] Phạm Văn Thuần - Nguyễn Đặng An Long, (2021), Cẩm nang kiểm định chất lượng giáo dục mầm non và giáo dục phổ thông

[16] Nguyễn Hữu Châu (Chủ biên), (2008), Chất lượng giáo dục - Những vấn đề lí luận và thực tiễn, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[17] Trần Khánh Đức, (2004), Quản lí và kiểm định chất lượng đào tạo nhân lực theo ISO và TQM, NXB Giáo dục, Hà Nội

Articles in Issue