TEACHING THE CONCEPT OF DERIVATIVE IN GRADE 11 WITH THE SUPPORT OF HANDHELD CALCULATORS

TEACHING THE CONCEPT OF DERIVATIVE IN GRADE 11 WITH THE SUPPORT OF HANDHELD CALCULATORS

Nguyen Thi Nga ngant@hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong street, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Phan Thanh Tin* thanhtin1910@gmail.com Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong street, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Chuong Ngo Toan Phuc toanphuccn@gmail.com Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong street, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
The 2018 Mathematics general education curriculum has shifted its focus from a primarily knowledge-oriented approach to a competence-oriented approach. It requires teachers to positively improve the learning activity process and create a learning environment towards developing students’ capacities and qualities. A handheld calculator is an effective teaching tool that supports students' learning and assists teachers in organizing efficient learning activities. In this article, after discussing its role and benefits in teaching mathematics, we propose several activities for learning 11th-grade Mathematics regarding the concept of "Derivative" with a handheld calculator to enhance students' proactive and positive engagement in exploring knowledge. Through activities with the support of handheld calculators, they can consciously build their understanding of the concept and the physical significance of derivatives.
Keywords: 
Handheld calculators
learning activities
teaching mathematics
derivative
students.
Refers: 

[1] Kemp, M., Kissane, B. & Bradley, J., (1995), Assessment and the graphics calculator. 5th Biennial Conference of the Australian Association of Mathematics Teachers (Darwin, N.T., 07/1995) (trang 235-241). Perth: Australian Association of Mathematics Teachers.

[2] Bardini, C., Drijvers, P., & Weigand, H, (2010), Handheld technology in the mathematics classroom - Theory and practice, ZDM- The International Journal on Mathematics Education

[3] Lê Thái Bảo Thiên Trung, (2011), Vấn đề ứng dụng Công nghệ thông tin trong dạy học Toán và các lợi ích của máy tính cầm tay, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông, Chương trình môn Toán, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, Hà Nội.

[5] Nguyễn Văn Hưng, (2022), Xây dựng và sử dụng một số tình huống khám phá trong dạy học Toán trung học phổ thông với sự hỗ trợ của máy tính cầm tay, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.

[6] Hoàng Lê Minh, (2013), Hợp tác trong dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[7] Phạm Thị Hồng Hạnh - Phạm Thế Quân, (2021), Thiết kế hoạt động học tập trong dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông gắn với định hướng nghề, Tạp chí Giáo dục, số 502, tr. 27-31.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn 5512/ BGDDT-GDTrH/2020 Xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường, Hà Nội.

[9] Kolb, D. A. (1984), Experiential learning: Experience as the sourse of learning and development, New Jersey: Prentice-Hall.

Articles in Issue