DEVELOPING DIGITAL COMPETENCE FOR MIDDLE SCHOOL STUDENTS THROUGH HISTORY AND GEOGRAPHY SUBJECTS

DEVELOPING DIGITAL COMPETENCE FOR MIDDLE SCHOOL STUDENTS THROUGH HISTORY AND GEOGRAPHY SUBJECTS

Dang Thi Phuong phuongdt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The article provides an overview of several concepts about the digital competence of domestic and international scholars. The content of the article refers to the requirements of the 2018 General Education Curriculum of History and Geography at the lower secondary level for developing students’ digital competence, points out opportunities to integrate and enhance some manifestations of digital competency in History and Geography at the middle school level, and illustrates it with a lesson plan for the History subject in grade 6 towards the 2018 General Education Curriculum. The research results are the basis for researchers and teachers to look over the ability to develop students’ digital competencies in not only Information Technology but also other subjects.
Keywords: 
Digital competence
information technology competence
ICT
History and Geography
digital transformation.
Refers: 

[1] https://hvcsnd.edu.vn/

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

[3] Gilster, Paul, and Paul Glister, (1997), Digital literacy, New York: Wiley Computer Pub.

[4] European Parliament and the Council, (2006), Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning, Official Journal of the European Union, L394/310.

[5] Schola Europaea, (2020), Digital Competence Framework for the European schools

[6] Law, N., et al., (2018), A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4. 2., p. 6

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Lịch sử và Địa lí cấp Trung học cơ sở (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

[8] Vũ Minh Giang - Nghiêm Đình Vỳ (Tổng Chủ biên), (2021), Lịch sử và Địa lí 6, NXB Giáo dục Việt Nam.

[9] https://www.vietjack.com/

[10] Đặng Thị Phương, (2020), Thiết kế bài học Lịch sử theo hướng phát triển năng lực cho học sinh trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt, tr.96- 97.

[11] Nguyễn Thị Thanh Nga, (2022), Phát triển năng lực số cho học sinh trung học qua môn Ngữ Văn, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 18, số 11, tr.6-12.

[12] The Ontario Curriculum, (2018), Social Studies, Grades 1 to 6; History and Geography, Grades 7 and 8.

[13] Назаренко, Тетяна Геннадіївна, (2018), Development of digital competence of learner in geography and economics training Комп’ютер у школі та сім’ї, 1 (145), pp. 3-8. ISSN 2307-9851.

[14] Leni Marpelina, Sariyatun, Andayani, Revolutionizing History Learning in The Digital Era: Transforming the Way We Learn, Reference links: https://knepublishing. com/index.php/KnE-Social/article/view/14910/23662.

Articles in Issue