APPLICATION OF THE 6E PROCESS IN STEM EDUCATION FOR TEACHING THE TOPIC "PERPENDICULAR RELATIONSHIPS IN SPACE" TO 11TH GRADE STUDENTS

APPLICATION OF THE 6E PROCESS IN STEM EDUCATION FOR TEACHING THE TOPIC "PERPENDICULAR RELATIONSHIPS IN SPACE" TO 11TH GRADE STUDENTS

Dao Thi Hoa* daothihoa@hpu2.edu.vn Hanoi Pedagogical University 2 No 32 Nguyen Van Linh street, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Hoang Thi Ngoc Anh anhcrom382@gmail.com Hanoi Pedagogical University 2 No 32 Nguyen Van Linh street, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Duong Thi Tra Giang tragiangduong5822@gmail.com Hanoi Pedagogical University 2 No 32 Nguyen Van Linh street, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Summary: 
In STEM education, the 6E process is an evolution of the 5E process, emphasizing the technical design element. This process has been initially applied in Vietnam across various STEM subjects. It provides a clear and comprehensive framework for achieving high effectiveness in STEM teaching. This article aims to use the 6E process to teach Perpendicular Relationships in Space to 11th-grade students through the experience of constructing a "Summer Camp Model." This approach allows students to reinforce their understanding of perpendicular relationships in space and effectively apply this knowledge to practical contexts at the secondary level. It aims to develop spatial thinking, visualization skills, and the integration of knowledge from the fields of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM), effectively aligning with STEM education objectives.
Keywords: 
STEM education
6E process
perpendicular relationships in space
summer camping model
students
Refers: 

[1] Nguyễn Văn Biên - Tưởng Duy Hải, (2019), Giáo dục STEM trong nhà trường trung học phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam

[2] Phạm Nguyễn Hồng Ngự, (2023), Tổ chức dạy học một số chủ đề theo định hướng giáo dục STEM trong môn Toán ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tr.38-43.

[3] Trịnh Thị Phương Thảo - Bùi Thái Nam - Nguyễn Như Vinh, (2023), Tổ chức hoạt động giáo dục STEAM trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông gắn với bảo vệ, phát huy giá trị văn hóa dân tộc, Tạp chí Giáo dục, tr.5-11.

[4] National Science Foundation (NSF - Hoa Kì), (2010), Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A Primer.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2022), Hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM cấp Trung học phổ thông.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Tài liệu tập huấn định hướng giáo dục STEAM trong trường trung học

[8] Bybee, R. W, (2013), What is your perspective of STEM education? In the case for STEM education: Challenges and opportunities.

[9] Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N, (2006), The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness, Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98

[10] Chung, C.-C., Lin, C.-L., & Lou, S.-J, (2018), Analysis of the learning effectiveness of the STEAM-6E special course-A case study about the creative design of IoT assistant devices for the elderly, Sustainability, 10(9), 3040.

[11] Burke, B. N., D.T.E, (2014), The iteea 6E learning bydesigN(TM) model maximizing informed design and inquyry in the integrative stem classroom, Technology and Engineering Teacher, 73(6), 14-19

Articles in Issue