APPLICATION OF EXTRA-LINGUISTIC THEORY TO READING COMPREHENSION IN MULTIMODAL TEXTS

APPLICATION OF EXTRA-LINGUISTIC THEORY TO READING COMPREHENSION IN MULTIMODAL TEXTS

Tran Van Canh tranvancanh.c3mx@soctrang.edu.vn Tra Vinh University No. 126 Nguyen Thien Thanh, Tra Vinh city, Tra Vinh province, Vietnam
Summary: 
Currently, multimodal texts have become more and more popular in life as well as in the general education curriculum. Therefore, it is crucial and necessary to propose effective methods of teaching reading comprehension multimodal texts. Due to the peculiarity of the combination of linguistic and non-linguistic elements, we must explore both language and extra-linguistic elements of the text to be able to receive it comprehensively and effectively. In this article, we use the theoretical and experimental research methods. Specifically, we present the combination of application of linguistic theory (vocabulary, grammar, linguistic style of text) and extra-linguistic theory (nonlinguistic factors, cultural context) into multimodal text reading comprehension. On that basis, we propose processes, measures, and question systems to teach them. Then, we apply the proposed theories to the experimental process of teaching reading comprehension in several multimodal texts in grade 10 Literature textbook (2018 curriculum), the Creative Horizons book series.
Keywords: 
multimodal text
reading comprehension
linguistic theory
extra-linguistic theory
Vietnamese language.
Refers: 

[1] Frank Serafini, (2011), Expanding Perspectives for Comprehending Visual Images in Multimodal Texts, Journal of Adolescent & Adult Literacy 54 (5), International Reading Association, pp. 342-350. Doi:10.1598/JA AL.54.5.4.

[2] Maureen, Walsh (2017), Multiliteracies, multimodality, new literacies and... what do these mean for literacy education?, International Perspectives on Inclusive Education. 11, pp.19-33, https://doi.org/10.1108/S1479- 363620170000011002.

[3] Jing Liu, (November 2013), Visual Images Interpretive Strategies in Multimodal Texts, Journal of Language Teaching and Research, Vol. 4, No. 6, pp. 1259-1263, Doi:10.4304/jltr.4.6.1259-1263

[4] Lynn Ellen, Shanahan, (2006), Reading and writing multimodal texts through information and communication technologies, State University of New York at BuffaloProQuest Dissertations Publishing, 3213623.

[5] Nguyễn Thế Hưng, (01/2019), Phương pháp dạy học văn bản đa phương thức ở trường trung học qua khảo sát sách giáo khoa Literature 6, Hoa Kì, Tạp chí Giáo dục, số 446, kì 2

[6] Trần Thị Ngọc, (7/2020), Một số biện pháp dạy đọc hiểu văn bản đa phương thức trong môn Ngữ văn, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 31, tr.41-45.

[7] Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên) - Bùi Minh Đức (chủ biên) - Phạm Thị Thu Hiền, (2022), Phương pháp dạy đọc hiểu văn bản, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội

[8] Châu Thị Kim Vàng, (2023), Dạy đọc hiểu văn bản đa phương thức cho học sinh lớp 10, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, tập 59, số chuyên đề: Giáo dục Đồng bằng Sông Cửu Long, tr.55-65, DOI:10.22144/ ctu.jvn.2023.093.

[9] Lê Huy Bắc, (2019), Kí hiệu và liên Kí hiệu, NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.

[10] Cao Xuân Hạo, (2007), Tiếng Việt mấy vấn đề ngữ âm, ngữ pháp, ngữ nghĩa, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[11] Nguyễn Thiện Giáp (chủ biên) - Đoàn Thiện Thuật - Nguyễn Minh Thuyết, (1994), Dẫn luận ngôn ngữ học, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[12] Diệp Quang Ban - Hoàng Văn Thung, (1996); Ngữ pháp Tiếng Việt, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[13] Hoàng Dũng - Bùi Mạnh Hùng, (2007), Giáo trình Dẫn luận ngôn ngữ học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[14] Đỗ Hữu Châu - Bùi Minh Toán, (2001), Đại cương Ngôn ngữ học, NXB Giáo dục, Hà Nội

[15] Đinh Trọng Lạc, (1999), Phong cách học Tiếng Việt, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[16] IU.M. Lotman, (2016), Kí hiệu văn hóa, Lã Nguyên - Đỗ Hải Phong - Trần Đình Sử (dịch), NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[17] Hồ Thủy An, Vai trò của kiến thức ngoài ngôn ngữ trong dạy học kĩ năng nghe hiểu, đọc hiểu, https:// csdlkhoahoc.hueuni.edu.vn/data/article/TBKH-1-27- 2015-HTA.pdf

[18] Phạm Thị Thu Hương, (2021), Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[19] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn

[20] Bùi Minh Toán, (2023), Giáo trình Dẫn luận ngôn ngữ học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

Articles in Issue