APPLYING VESTED MODEL IN TEACHING 10TH GRADE BIOLOGY IN HIGH SCHOOLS

APPLYING VESTED MODEL IN TEACHING 10TH GRADE BIOLOGY IN HIGH SCHOOLS

Le Thi Phuong lethiphuong.dhgd@gmail.com VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thi Bich Dau dauntb@banmaischool.com VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In order to comprehensively develop learners’ competences and virtue, it is necessary to improve teaching methods that help students build their competences. One of the most effective method recently applied in a number of developed countries (such as the United States, the United Kingdom, and German) and some international schools in Vietnam is the VESTED teaching model, which includes 6 steps: V - View, E - Experience, S - Speaking, T - Transform, E - Extend, D - Deliver. This model combines both active teaching methods and techniques to help learners connect scientific knowledge with real life situations, provides them the opportunity to experience while studying and develop their competencies. The content of 10th grade Biology covers the knowledge of Cell Biology and Microbiology, therefore it is appropriate to apply the VESTED model in teaching. This paper proposes the principles, the processes of desigining and organizing in teaching some units of the 10th grade Biology based on the VESTED model.
Keywords: 
VESTED model
competency-based teaching
10th grade Biology
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chỉ thị về nhiệm vụ chủ yếu năm học 2018 - 2019 của ngành Giáo dục, số: 2919/ CT - BGĐT, ngày 10 tháng 8 năm 2018.

[2] Đinh Quang Báo (Chủ biên), (2018), Dạy học phát triển năng lực Sinh học Trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[3] Teaching strategies: Mô hình VESTED - Tài liệu tập huấn giáo viên về các chiến lược dạy học của Trường Kellar, Bang Illinois, Hoa Kì, (2018).

[4] Nguyễn Lăng Bình, (2010), Dạy học tích cực, Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[5] Đỗ Hương Trà, (2012), LAMAP - Một phương pháp dạy học hiện đại, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[6] Đỗ Hương Trà (Chủ biên), (2015), Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh, Quyển I, Khoa học tự nhiên, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội..

[7] Nguyễn Văn Biên, (2014), Đổi mới theo hướng đồng bộ giữa mục tiêu, nội dung và giải pháp dạy học trong dạy học Vật lí ở trường phổ thông, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm, số 01, tr.190-199.

[8] Bernd Meier - Nguyễn Văn Cường, (2016), Lí luận dạy học hiện đại, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

Articles in Issue