SOME SOLUTIONS TO IMPROVE THE TEACHING QUALITY OF INFORMATIONAL TEXT READING COMPREHENSION IN SCHOOLS

SOME SOLUTIONS TO IMPROVE THE TEACHING QUALITY OF INFORMATIONAL TEXT READING COMPREHENSION IN SCHOOLS

Pham Thi Thu Hien hienpham170980@gmail.com VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Teaching informational text reading comprehension for students in many countries around the world has been carried out for many years; however, in Vietnam it is a new feature in the 2018 Philology Curriculum. For a long time, Philology teachers have been only teaching students to read literature, they do not yet know how to teach informational text reading comprehension which is only taught in Philology subject with the texts in the course books, but not in other subjects. Moreover, the reluctance to use information technology in teaching Philology in general also makes the teaching activities of informational text reading more difficult to meet requirements of the 2018 Philology Curriculum. This article proposes both short-term and long-term solutions to overcome these obstacles.
Keywords: 
Philology Curriculum
informational texts
reading informational texts
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018), Sách giáo viên Ngữ văn 6, Tập một, NXB Giáo dục Việt Nam.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn.

[3] Michael R. Graves (2010), Teaching Reading in the 21st century: Motivating All Learners (fifth edition), Pearson

[4] Jeong, J., Gaffney, J. S., & Choi, J. ,(2010), Availability and Use of Informational Texts in Second, Third, and FourthGrade Classrooms, Research in the Teaching of English, 44(4), 435–456. https://doi.org/10.2307/25704889.

[5] OECD, (2012), PISA 2012 Assessment and Analytical Framework Mathematics, Reading, Science, Problem solving and Financial literacy (lấy từ http://www.oecd. org),

[6] Phạm Thị Thu Hiền (2016), Đề xuất về việc dạy học đọc hiểu văn bản thông tin ở trường trung học của Việt Nam trong thời gian tới, Kỉ yếu Hội thảo khoa học toàn quốc Đổi mới và giảng dạy Ngữ văn trong nhà trường Sư phạm của Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, NXB Giáo dục Việt Nam.

[7] Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên), Phạm Thị Thu Hiền (chủ biên), Bùi Minh Đức, Đỗ Thu Hà, Lê Thị Minh Nguyệt, (2018), Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ vănTrung học cơ sở, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[8] Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên), Bùi Minh Đức (chủ biên), Đỗ Thu Hà, Phạm Thị Thu Hiền, Lê Thị Minh Nguyệt (2018), Dạy học phát triển năng lực môn Ngữ văn Trunghocj phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[9] National Assessment Governing Board U.S. Department of Education, (2008), Reading Framework for the 2009 National Assessment of Educational Progress,

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2006), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, NXB Giáo dục, Hà Nội.

Articles in Issue