PROBLEMS EXPLOITING THREE ASPECTS OF GEOMETRY, ARITHMETICS AND MEASUREMENT ON PERIMETER AND AREA IN FRENCH AND VIETNAMESE MATHEMATICS TEXTBOOKS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

PROBLEMS EXPLOITING THREE ASPECTS OF GEOMETRY, ARITHMETICS AND MEASUREMENT ON PERIMETER AND AREA IN FRENCH AND VIETNAMESE MATHEMATICS TEXTBOOKS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Tran Duc Thuan thuantd@hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, Ward 4, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
Recent research in the instruction of geometry has distinguished three (03) approaches to geometric quantities, including geometric, arithmetic and measurement approaches that are applicable to different geometric problem classes in the general mathematics curriculum in general and in the elementary mathematics program in particular, respectively. For primary school students, students begin with geometry through intuitive and practical concepts such as lines, line segments, flat and flat shapes and direct measurements of length, perimeter, and area of these geometric objects, through which students develop geometric thinking associated to arithmetic thinking and measurement thinking in mathematics. By in-deep comparing instructional activities on the perimeter and area problems in the French and Vietnamese primary textbooks, the paper has shown the lack in building a geometric approach in Vietnamese Mathematics textbooks and proposed necessary changes to support better students in developing geometric thinking ins
Keywords: 
Perimeter
area
mathematics textbooks for primary students
compare
Refers: 

[1] Phạm Thanh Tâm, (2015), Nghiên cứu sách giáo khoa Toán của một số nước, đề xuất vận dụng vào việc viết SGK Toán Việt Nam đáp ứng yêu cầu của chương trình giáo dục phổ thông sau 2015, Báo cáo Đề tài Nghiên cứu khoa học V2014-04, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

[2] Baltar P. M., (1996), Enseignement et apprentissage de la notion d’aire de surfaces planes: une étude de l’acquisition des relations entre les longueurs et les aires au collège, Luận án Tiến sĩ, Đại học Joseph Fourier (Grenoble 1).

[3] Chambris C., (2008), Relations entre les grandeurs et les nombres dans les mathématiques de l’école primaire. Évolution de l’enseignement au cours du 20e siècle. Connaissances des élève actuels, Luận án Tiến sĩ, Đại học Paris-Diderot (Paris VII).

[4] Anwandter-Cuellar N., (2012), Place et rôle des grandeurs dans la construction des domaines mathématiques numérique, fonctionnel et géométrique et de leurs interrelations dans l’enseignement au collège en France, Luận án Tiến sĩ, Đại học Montpellier II.

[5] Perrin-Glorian M. J., (1989), L’aire et la mesure, Petit x, 24, tr. 5-36.

[6] Pressiat A., (2001), Grandeurs et mesures: Evolution des organisations mathematiques de reference et problemes de transposition, Kỉ yếu Trường hè Didactic Toán năm 2001, tr. 283-297.

[7] Đỗ Đình Hoan - Nguyễn Áng - Đỗ Trung Hiệu - Phạm Thanh Tâm, (2012), Toán 1, NXB Giáo dục Việt Nam.

[8] Đỗ Đình Hoan - Nguyễn Áng - Đỗ Tiến Đạt - Đỗ Trung Hiệu - Đào Thái Lai, (2012), Toán 2, NXB Giáo dục Việt Nam.

[9] Đỗ Đình Hoan - Nguyễn Áng - Đỗ Tiến Đạt - Đào Thái Lai - Đỗ Trung Hiệu - Trần Diên Hiển - Phạm Thanh Tâm - Vũ Dương Thụy, (2012), Toán 3, NXB Giáo dục Việt Nam

[10] Đỗ Đình Hoan - Nguyễn Áng - Vũ Quốc Chung - Đỗ Tiến Đạt - Đỗ Trung Hiệu - Trần Diên Hiển - Đào Thái Lai - Phạm Thanh Tâm - Kiều Đức Thành - Lê Tiến Thành - Vũ Dương Thụy, (2012), Toán 4, NXB Giáo dục Việt Nam

[11] Đỗ Đình Hoan - Nguyễn Áng - Đặng Tự Ân - Vũ Quốc Chung - Đỗ Tiến Đạt - Đỗ Trung Hiệu - Đào Thái Lai - Trần Văn Lý - Phạm Thanh Tâm - Kiều Đức Thành - Lê Tiến Thành - Vũ Dương Thụy, (2012), Toán 5, NXB Giáo dục Việt Nam.

[12] Charnay R. - Dussuc M. P. - Madier D., (2009), Cap Maths CP - Guide de l’enseignant, NXB Hatier

[13] Charnay R. - Dussuc M. P. - Madier D., (2009), Cap Maths CE1 - Guide de l’enseignant, NXB Hatier.

[14] Charnay R. - Combier G. - Dussuc M. P. - Madier D., (2011), Cap Maths CE2 - Guide de l’enseignant, NXB Hatier.

[15] Charnay R. - Combier G. - M.-P. Dussuc - Madier D., (2010), Cap Maths CM1 - Guide de l’enseignant, NXB Hatier.

[16] Charnay R. - Combier G. - M.-P. Dussuc - Madier D., (2010), Cap Maths CM2 - Guide de l’enseignant, NXB Hatier.

Articles in Issue