SUGGESTIONS FOR DESIGNING QUESTIONS USED IN LEGENDS READING COMPREHENSION TEACHING IN GRADE 6

SUGGESTIONS FOR DESIGNING QUESTIONS USED IN LEGENDS READING COMPREHENSION TEACHING IN GRADE 6

Nguyen Thi Tuyet Nga ngacq75@yahoo.com.vn Hau Giang Secondary School No. 8, Lo Sieu St., 16 ward, district 11, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
Teaching reading comprehension in general and teaching legends, in particular, shows the importance of the question system. Moreover, most of the updated research achievements on teaching text reading as well as the new Language and Literature curriculum after 2018 have created many requirements for designing questions to be used in reading comprehension teaching. However, there are many limitations in the system of legend teaching questions in the current textbook such as: there are few of guiding questions, the contents of the questions do not give a general view of the legend, questions are not diversified and far from focusing on the problem of teaching by genre characteristics. By studying the requirements set forth by the new Language and Literature curriculum after 2018 as well as the system of guiding questions for reading legends in the current textbook - Vietnamese Language and Literature 6, this article gives some ideas about question designing issue to improve the effectiveness legends reading comprehension teaching
Keywords: 
Legends
designing questions
reading comprehension teaching
Refers: 

[1] Nguyễn Thị Hồng Nam (Chủ biên) - Dương Thị Hồng Hiếu, (2016), Giáo trình Phương pháp dạy đọc văn bản, NXB Đại học Cần Thơ.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, Hà Nội.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2006), Ngữ văn 6 (tập 1), NXB Giáo dục, Hà Nội

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Sách giáo khoa theo định hướng phát triển năng lực (Tài liệu hội thảo), NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[5] Nguyễn Viết Chữ, (2008), Phương pháp giảng dạy tác phẩm văn chương (theo loại thể), NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

[6] Hồ Quốc Hùng, (2003), Truyền thuyết Việt Nam và vấn đề thể loại, NXB Trẻ, Thành phố Hồ Chí Minh

[7] Bùi Mạnh Nhị (chủ biên), (2000), Văn học dân gian - Những công trình nghiên cứu, NXB Giáo dục, Hà Nội

[8] Hoàng Tiến Tựu, (1983), Mấy vấn đề phương pháp giảng dạy nghiên cứu văn học dân gian, NXB Giáo dục, Hà Nội

Articles in Issue