MEASURES USING VISUAL CHANNEL TO FORMULATE EMPIRICAL CAPACITY DEVELOPMENT FOR STUDENTS THROUGH TEACHING THE CHEMISTRY OF NONMETALS IN GRADE 10

MEASURES USING VISUAL CHANNEL TO FORMULATE EMPIRICAL CAPACITY DEVELOPMENT FOR STUDENTS THROUGH TEACHING THE CHEMISTRY OF NONMETALS IN GRADE 10

Nguyen Thi Kim Anh nguyenthikimanh@qnu.edu.vn Quy Nhon University 170 An Duong Vuong, Quy Nhon, Binh Dinh, Vietnam
Summary: 
In the capacity system for students to be formed and developed, the experimental capacity is one of the specialized competencies for teaching and learning Chemistry, an experimental science. Most of the theory is based on experimental results. In this article, the author investigated the situation of using visual channel (VC); build up an energy assessment tool and provide seven static and dynamic measures to use in such forms as forming new knowledge, training to strengthen knowledge, realization and extracurricular activities in chemistry when learning the chemistry of nonmetals in grade 10 to contribute to training and developing the experimental capacity for students through teaching non-metallic chemistry in grade 10 at high school.
Keywords: 
Empirical capacity
promote experimental ability
amination
static images
video channels
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể.

[2] Phạm Thị Bích Đào - Đặng Thị Oanh, (2017), Đề xuất cấu trúc và đánh giá năng lực thực nghiệm cho học sinh thông qua môn Khoa học tự nhiên cấp Trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 7, tr.79 - 88.

[3] Avi, Hofstein & Oshrit, Navon & Mira, Kipnis & Rachel, Mamlok-Naaman, (2005), Developing Students’ Ability to Ask More and Better Questions Resulting from InquiryType Chemistry Laboratories, Journal of research in science teachinh, 42 (7), p.791 - 806.

[4] Chandrasegarana,A.L - David, F.Treagusta & Mauro, Mocerinob, (2007), The development of a two-tier multiplechoice diagnostic instrument for evaluating secondary school students’ ability to describe and explain chemical reactions using multiple levels of representation, Chemistry Education Research and Practice, 8 (3), p.274 - 292.

[5] Thái Ngọc Triển, (2015), Sử dụng hình ảnh trong dạy học hóa học ở trường phổ thông, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (Khoa học Giáo dục), số 8, tr.81 - 93.

[6] Trần Thị Thanh Thư, (2016), Biện pháp hình thành năng lực thực nghiệm cho sinh viên sư phạm Vật lí, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (Khoa học Giáo dục), số 4, tr.163 - 171.

[7] Lê Thị Mộng Nghi, (2012), Sử dụng phần mềm Lecturemaker trong dạy học hóa học ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (Khoa học Giáo dục), số 34, tr.144 - 154.

[8] Nguyễn Thị Ngọc Xuân, (2015), Phương pháp đánh giá dựa vào năng lực người học, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học An Giang, số 5, tr.73 - 79.

[9] Đào Thị Hoàng Hoa, (2014), Chuẩn bị cho giáo viên trước đổi mới giáo dục hóa học trung học hiện nay tại Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (Khoa học Giáo dục), số 59, tr.124 -133.

[10] Phạm Hồng Bắc - Nguyễn Thị Thân, (2016), Ứng dụng lược đồ tư duy nhằm nâng cao hiệu quả của các phương pháp dạy học tích cực trong dạy học hóa học ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 1, tr.39 - 49.

[11] Nguyễn Như Ý (chủ biên), (1999), Đại Từ điển Tiếng Việt, NXB Văn hóa Thông tin, Hà Nội.

[12] Hội đồng quốc gia chỉ đạo biên soạn, (2002), Từ điển Bách khoa Việt Nam 2, NXB Từ điển Bách khoa, Hà Nội.

[13] Nguyễn Quang Thuấn, (2016), Đánh giá theo định hướng năng lực, Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, số 2.

[14] Nguyễn Thị Kim Ánh - Ông Thị Tuyết Thanh, (2018), Một số biện pháp sử dụng kênh hình trong dạy học phần dẫn xuất Halogen - Ancol - Phenol (Hóa học 11) nhằm phát triển năng lực thực nghiệm cho học sinh, Tạp chí Giáo dục, số 436, tr.50 - 54.

Articles in Issue