[1] Flavell J.H, (1976), Metacognitive aspects of problem solving, The nature of intelligence.
[2] Sigmund Tobias and Howard T. Everson, (2002), Knowing what you know and what you don’t: futher research on netacognitive knowledge monitoring, College Entrance Examination Board, New York.
[3] J. Wilson, (1998), The Nature of Metacognition: What do primary school problem solvers do?, National AREA conference, Melboume University, Australia.
[4] Hồ Thị Hương, (2013), Nghiên cứu lí thuyết siêu nhận thức và đề xuất khả năng ứng dụng trong giáo dục trung học, Đề tài cấp Viện, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
[5] A. Artz, & E. Armour-Thomas, (1992). Development of a cognitive-metacognitive framework for protocol analysis of mathematical problem solving in small groups, Cognition and Instruction, 9, p.137 –175.
[6] Viện Nghiên cứu Quân đội Hoa Kì về Khoa học Hành vi và Xã hội, (1994), Đào tạo kĩ năng siêu nhận thức để giải quyết vấn đề.
[7] Nguyễn Bá Kim - Vũ Dương Thụy, (1997), Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Giáo dục, Hà Nội
[8] G. Polya, (1997), Giải một bài toán như thế nào?, NXB Giáo dục. Hà Nội.
[9] Nguyễn Cảnh Toàn, (1997), Phương pháp luận duy vật biện chứng với việc học, dạy, nghiên cứu Toán học, tập 1, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
[10] Ủy ban Khoa học về Hành vi xã hội và giáo dục (2007 ), Phương pháp học tập tối ưu: Trí tuệ, tư duy, kinh nghiệm và nhà trường, NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.
[11] Brown A, (1987), Metacognition, excutive control, self - regulation and other more mysterious machanisms, in F. E Weinert.
[12] Flavell J.H, (1979), Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry, American psychology.