PHYSICS TEACHING PROCESS TOWARDS DEVELOPING STUDENTS' PROBLEM - SOLVING COMPETENCY: THEORY AND EXPERIENCE

PHYSICS TEACHING PROCESS TOWARDS DEVELOPING STUDENTS' PROBLEM - SOLVING COMPETENCY: THEORY AND EXPERIENCE

Le Chi Nguyen lechinguyen@vnu.edu.vn VNU University of Education - Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
According to the 2018 General Education Curriculum, developing problem-solving capacity, a core competency, for students is crucial in all subjects. Teaching students problem-solving skills and training them to find different approaches help them have the ability to solve situations in life and career later and develop their collaboration, communication, problem-solving, and creative competencies. It is essential to get more research on teaching towards developing students’ problem-solving competence to contribute to general education innovation. In this article, the author proposes a process to guide students in solving problems in studying Physics and explore the pedagogical experimental results on assessing the development of their problem-solving competency in learning the topic of "Several forces in practice" - Physics 10, with 100 high school students.
Keywords: 
problem-solving competency
Physics education
assessing problem-solving competency
students
education.
Refers: 

[1] Tan, O.S., Little, P., Hee, S.Y., & Conway, J (Eds), (2000), Problembased learning: Educational innovation across disciplines, Singapore: Temasek Centre for Problem-based Learning.

[2] Duran, Mesut & Kollektiv, (2019), Problem-based learning in physics: a review of outcomes and research perspectives, International Journal of Science Education.

[3] Wong, Angela Ka Yi, và Yu-Lung, Luo, (2016), Implementing problem-based learning in physics education: The case of a Chinese university, Research in Science & Technological Education

[4] Tan, Seng Chee, et al, (2023), Enhancing students’ problem-solving skills through inquyry-based learning in high school physics education, Journal of Research in Science Teaching.

[5] Định Thị Thu Thủy, (2023), Tổ chức dạy học dựa trên vấn đề chủ đề Ánh sáng - Khoa học tự nhiên 7, Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.

[6] Ngô Thanh Huyền, (2023), Tổ chức dạy học chủ đề Từ trường nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề của học sinh, Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm Thái Nguyên

[7] Vương Thị Loan, (2021), Dạy học dựa trên vấn đề chủ đề Áp suất - Khoa hoc tự nhiên 8, Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.

[8] Lecne I.Ia, (1977), Dạy học nêu vấn đề, NXB Giáo dục Việt Nam

[9] OECD, (2014), PISA 2012 Results: Creative Problem Solving: Students’ Skills in Tackling Real-Life Problems (Volume V), PISA, OECD, http://dx.doi. org/10.1787/9789264208070-en

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018a), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

[11] Đỗ Hương Trà và cộng sự, (2019), Dạy học phát triển năng lực môn Vật lí trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

[12] Polya, G, (1990), How to solve it, 2nd ed, London: Penguin

[13] Lê Chí Nguyện, (2024), Quy trình dạy học bài tập Vật lí chủ đề “Chuyển động tròn” (Vật lí 10) nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề của học sinh, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, tr.78-81.

[14] Hmelo-Silver, (2004), Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review

[15] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018b), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Vật lí (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

[16] F. Sulaiman, (2011), The effectiveness of online problembased learning on creative and critical thinking of undergraduate Physics students in Malaysia, University of Waikato: Ph.D. Thesis.

[17] Phạm Hữu Tòng, (2004), Dạy học Vật lí ở trường phổ thông theo định hướng phát triển hoạt động học tích cực, tự chủ, sáng tạo và tư duy khoa học, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội

Articles in Issue