CURRENT STATUS AND SOME MEASURES TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' READING COMPREHENSION COMPETENCE ASSESSMENT IN LITERATURE SUBJECT

CURRENT STATUS AND SOME MEASURES TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' READING COMPREHENSION COMPETENCE ASSESSMENT IN LITERATURE SUBJECT

Tran Thi Kim Dung ttkdung@moet.gov.vn Ministry of Education and Training 35 Dai Co Viet, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Assessment of students’ competence in general, and their reading comprehension competence in particular is one of the essential issues for reforming reading comprehension teaching method at schools today. In some recent years, many schools have achieved encouraging results in evaluating students’ competence in general, and their reading comprehension competence in particular; however, there are still some limitations and shortcomings of this assessment. On the basis of analysing the real situation of reading comprehension competence assessment for secondary school students, the paper has proposed several measures to overcome these shortcomings, including: folowing the goals of literature teaching at schools; being flexible in approaching the teaching content to assess students’ reading comprehension competence; and connecting the reading comprehension teaching method with reading comprehension competence assessment. In addition, it is a must to ensure necessary conditions to implement this assessment activities (the quality and quantity of the tool set used in the assessment; the teachers’ competence; the consciousness of students, their parents and the society towards competence-based assessment, etc.).
Keywords: 
competence
competence assessment
reading comprehension competence
secondary school students
literature subject
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Tài liệu bồi dưỡng cán bộ quản lí và giáo viên về đổi mới kiểm tra, đánh giá trong môn Ngữ văn ở trung học phổ thông, Vụ Giáo dục Trung học, Hà Nội.

[3] Hoàng Hòa Bình (chủ biên), (2013), Dạy học Ngữ văn ở trường phổ thông NXB Giáo dục, Hà Nội.

[4] Nguyễn Thị Hạnh, (2014), Xây dựng chuẩn năng lực đọc hiểu cho môn Ngữ văn của chương trình giáo dục phổ thông sau 2015 ở Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 56.

[5] Nguyễn Thị Hạnh, (2016), Cơ sở khoa học của việc thiết kế Chuẩn môn Ngữ văn theo định hướng phát triển năng lực, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 132.

[6] Bùi Mạnh Hùng, (2014) Đổi mới đánh giá trong khuôn khổ chương trình ngữ văn theo định hướng phát triển năng lực, Kỉ yếu Hội thảo “Đổi mới kiểm tra đánh giá chất lượng học tập môn Ngữ văn ở trường phổ thông”, Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[7] Phạm Thị Thu Hương, (2014), Đánh giá năng lực Ngữ văn của học sinh, Kỉ yếu Hội thảo “Đổi mới kiểm tra đánh giá chất lượng học tập môn Ngữ văn ở trường phổ thông”, Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[8] Đỗ Ngọc Thống, (2011), Chương trình Ngữ văn trong nhà trường phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[9] Nguyễn Thị Hồng Vân, (2014), Đổi mới đánh giá môn Ngữ văn theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số tháng 3 năm 2014.

[10] Nguyễn Thị Hồng Vân, (2015), Đề xuất cấu trúc và chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu trong chương trình giáo dục phổ thông mới, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 114.

Articles in Issue