CORRELATION BEWEEN CATCHMENT AREAS AND GENDER WITH COMPETENCY ASSESSMENT TEST RESULTS OF VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY – HANOI

CORRELATION BEWEEN CATCHMENT AREAS AND GENDER WITH COMPETENCY ASSESSMENT TEST RESULTS OF VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY – HANOI

Nguyen Ba Tien tiennb@vnu.edu.vn Center for Educational Testing, Vietnam National University - Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Phung Thua Thao thaoptttkt@vnu.edu.vn Center for Educational Testing, Vietnam National University - Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Nguyen Son Tung tungnsttkt@vnu.edu.vn Center for Educational Testing, Vietnam National University - Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Nguyen Tien Thao* ntthao@vnu.edu.vn Center for Educational Testing, Vietnam National University - Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This study examines the correlation between catchment areas, gender, High School Grade Point Average (HGPA), and competency assessment test results at Vietnam National University, Hanoi, based on data from 67,908 examinees. The results indicate a similarity in HSA scores between urban (KV3) and rural (KV2 NT) candidates, with a slight difference observed among mountainous examinees (KV1). The mean HSA score follows the order: KV2 NT ≈ KV2 ≈ KV3 > KV1. In all cases, the percentage of male candidates with higher HSA scores exceeds that of female students. The findings also reveal a strong Pearson correlation coefficient between HSA scores and the HGPA of 11th-grade students across regions. This correlation coefficient decreases in the following order: KV2 NT, KV3 and KV1.
Keywords: 
Pearson correlation coefficient
competency assessment
catchment area
HSA.
Refers: 

[1] Aguinis, H., Culpepper, S. A., & Pierce, C. A. (2016). Revival of Test Bias Research in Preemployment Testing, Journal of Applied Psychology, 101(9), 1323– 1345.

[2] Angel Gurría. (2013). PISA 2012 Results: Excellence Through Equyty: Giving Every Student the Chance to Succeed (Volume II).

[3] Đại học Quốc gia Hà Nội. (8/2004). Báo cáo Hội thảo Khảo thí thường niên 2024

[4] Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2008). The role of cognitive skills in economic development. Journal of Economic Literature, 46(3), 607-668

[5] Kobrin, J. L., Patterson, B. F., Shaw, E. J., Mattern, K. D., & Barbuti, S. M. (2008). Validity of the SAT for Predicting First-Year College Grade Point Average

[6] Ngô Quỳnh An. (2017). Bất bình đẳng giáo dục ở nông thôn và thành thị. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, số 241, tr.68-76

[7] Noble, J. P., & Sawyer, R. L. (2004). Is high school GPA better than admission test scores for predicting academic success in college? College and University Journal, 79(4), p.17–22.

[8] Nguyễn Bá Tiến và cộng sự. (2023a). Nghiên cứu chuyển đổi điểm bài thi đánh giá năng lực của Đại học Quốc gia Hà Nội và Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 19, số 01, tr.9-14.

[9] Nguyễn Bá Tiến và cộng sự. (2023b). Nghiên cứu mối tương quan điểm thi tốt nghiệp môn Toán, Ngữ văn, Tiếng Anh với kết quả bài thi đánh giá năng lực của Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 19, số 07, tr.1-5.

[10] Sackett, P. R., Borneman, M. J., & Connelly, B. S. (2008). High stakes testing in higher education and employment: Appraising the evidence for validity and fairness.

[11] Thai Ton Duong Duong. (2024). A Statistical Analysis of Vietnamese High School English Test Score Data, Vietnam Jourrnal of Education. 8:1, p.1-17

[12] Trần Thị Thái Hà, Ngô Thị Thanh Tùng. (2014). Mối quan hệ giữa thực trạng giáo dục của thanh niên nông thôn và lựa chọn tiếp cận giáo dục của hộ gia đình. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 30(3), tr.22-30.

Articles in Issue