VIETNAMESE-FRENCH BILINGUAL EDUCATION IN VIETNAM: MODEL AND CURRENT STATUS

VIETNAMESE-FRENCH BILINGUAL EDUCATION IN VIETNAM: MODEL AND CURRENT STATUS

Nguyen Thi Thu Hien ntthien.moet@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai, Ba Dinh district, Hanoi, Vietnam
Dao Van Toan toandvt@yahoo.fr The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai, Ba Dinh district, Hanoi, Vietnam
Bui Dieu Quynh dieuquynhvaro@yahoo.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai, Ba Dinh district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Vietnam is currently experiencing rapid changes in socioeconomic areas due to the diversification of international relations, and its openness to the world as well as toward Vietnam’s economic growth and population growth. Vietnam’s general education is not out of this development trend, as evidenced by the development of a series of bilingual education programs (Vietnamese - English, Vietnamese - French, etc.). The objective of this article is to overview the current status of French bilingual programs in high schools today in order to find out the strengths and shortcomings of the ongoing bilingual education model that has been implemented for a long time. On that basis, the research team seeks for new and effective directions for building up a bilingual education model which could be applied nationwide in high schools in Vietnam to help young learners use
Keywords: 
Bilingual education
Vietnamese - French bilingual education
CILL
teaching
French
bilingual education model
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2005), Báo cáo tổng kết, Hội thảo tổng kết 10 năm triển khai Dự án Tăng cường tiếng Pháp và bằng tiếng Pháp, Hà Nội.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2009) Quyết định số 4113/QĐBGDĐT về việc phê duyệt kế hoạch giáo dục áp dụng cho Chương trình song ngữ tiếng Pháp, ban hành ngày 16 tháng 6 năm 2009.

[3] Thủ tướng Chính phủ, (2008), Quyết định về việc phê duyệt đề án “Dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020, ban hành ngày 30 tháng 9 năm 2008.

[4] Duverger, J.,(2009), L’enseignement en classe bilingue, Hachette. Paris.

[5] Đào Văn Toàn - Bùi Diệu Quỳnh, (2019), Một số mô hình giáo dục song ngữ trên thế giới, Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt, kì 3, tr. 328 - 332.

[6] Vi Vân Đính, (2008), Hiện trạng và sự cần thiết đổi mới, Báo cáo tại Hội thảo Đổi mới Chương trình dạy tăng cường tiếng Pháp và bằng tiếng Pháp, Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[7] Võ Văn Chương, (2015), Enquete socio-linguistique sur l’enseignement du francais au Vietnam, Báo cáo tổng kết, OIF- Đại Sứ quán Pháp.

Articles in Issue