THE CORRESPONDENCE BETWEEN STEM SUBJECTS AND CAREER ORIENTATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS AT NHA TRANG CITY, KHANH HOA PROVINCE

THE CORRESPONDENCE BETWEEN STEM SUBJECTS AND CAREER ORIENTATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS AT NHA TRANG CITY, KHANH HOA PROVINCE

Phan Duc Ngai * phanducngai@ukh.edu.vn Khanh Hoa University No.01 Nguyen Chanh, Nha Trang city, Khanh Hoa province, Vietnam
Nguyen Duy Hung nguyenduyhung@ukh.edu.vn Khanh Hoa University No.01 Nguyen Chanh, Nha Trang city, Khanh Hoa province, Vietnam
Summary: 
The correspondence between STEM subjects and career orientation of secondary school students at Nha Trang city of Khanh Hoa province was determined by Canonical Correspondence Analysis (CCA). The results showed that the STEM subjects were closely related and dominated the career orientation of secondary students in Nha Trang. Therefore, for secondary school students in Nha Trang city, STEM educational topics should be designed and organized for students to experience career - oriented STEM creativity combined with STEM subject interests to stimulate excitement, arouse potential, and forte of students. The results of this research contribute to the same practical scientific foundations for designing the STEM educational topics in line with the career orientation of secondary school students in Nha Trang, Khanh Hoa.
Keywords: 
Correspondence
STEM subjects
career orientation
Khanh Hoa province
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông, Chương trình tổng thể được ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, Hà Nội.

[2] Bùi Ngọc Diệp, (2015), Hình thức tổ chức các hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 113, tr.37-43.

[3] Nguyễn Thị Kim Dung - Nguyễn Thị Hằng, (2015), Một số phương pháp tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo cho học sinh phổ thông Tạp chí Khoa học Giáo dục, tr.60

[4] Phan Đức Ngại - Lê Nguyễn Hồng Hạnh, (2019), Mối tương quan giữa sở thích môn học STEM với sở thích của học sinh phổ thông tại tỉnh Khánh Hòa, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, Số 22, tr.12.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2019), Tài liệu tập huấn xây dựng và thực hiện các chủ đề giáo dục STEM, Tài liệu lưu hành nội bộ, Hà Nội.

[6] https://vi.wikipedia.org/wiki/Th%E1%BB%83_lo%E 1%BA%A1i:Ngh%E1%BB%81_nghi%E1%BB%87p.

[7] Ter Braak C. J. F., (1986), Canonical correspondence analysis: A new eigenvector technique for multivariate direct gradient analysis, Ecology, 67, p.1167 - 1179

[8] Natural History Museum, (1999 - 2015), Paleontological Statistics Version 3.07, Norway, University of Oslo.

[9] Phan Đức Ngại - Vũ Thị Hoàng My - Nguyễn Đình Khánh Bình - Phạm Thái Hồng Trang, (2018), Mối quan hệ giữa sở thích môn học với định hướng nghề nghiệp của học sinh Trường Trung học cơ sở Trần Quốc Toản, thành phố Nha Trang, tỉnh Khánh Hòa, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, Số 14, tr.97-102.

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2006), Chương trình Giáo dục phổ thông được ban hành theo Quyết định 16/2006/ QĐ-BGDĐT, Hà Nội.

Articles in Issue