APPLYING INTELLECTUAL ADAPTATION IN TEACHING MATHEMATICS BASED ON ACTIVE TEACHING ORIENTATION

APPLYING INTELLECTUAL ADAPTATION IN TEACHING MATHEMATICS BASED ON ACTIVE TEACHING ORIENTATION

Pham Nguyen Hong Ngu * pnhngu@qnamuni.edu.vn Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
Phan Ba Le Hien phanbalehien@gmail.com
Summary: 
: In the trend of active teaching and learning today, teachers plays the role of a leader, orienting and organizing students to positively participate in the process of acquiring knowledge. To perform well their role, teachers are required to regularly design the teaching situations to lead students to mobilize existing knowledge, transform objects to be studied into new ones so that they can use existing knowledge to solve research problems effectively. In essence, it is the continuous implementation of cognitive activities by students associated with the adaptive process in forming a new cognitive map. The article deals with the manifestations of intellectual adaptation through the approach to active teaching situations in teaching Mathematics.
Keywords: 
Intellectual adaptation
active teaching
teaching mathematics
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018a), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[2] Đỗ Văn Cường, (02/2011), Một số dạng hoạt động nhận thức toán học chủ yếu của học sinh theo quan điểm thích nghi trí tuệ, Tạp chí Giáo dục, số 256, kì 2, tr.50-52.

[3] Nguyễn Viết Dũng, (01/2011), Vận dụng quan điểm “ thích nghi trí tuệ” trong nghiên cứu và dạy học toán ở phổ thông, Tạp chí Giáo dục, số 254, kì 2, tr.45 - 48.

[4] Đào Tam, (2010), Tổ chức hoạt động nhận thức trong dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[5] Bernd Meier - Nguyễn Văn Cường, (2014), Lí luận dạy học hiện đại: Cơ sở đổi mới mục tiêu, nội dung và phương pháp dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[6] ETEP, (2019), 10 kĩ thuật dạy học tích cực dành cho các thầy cô, truy cập tại http://etep.moet.gov.vn/tintuc/ chitiet?Id=1164.

[7] Nguyễn Lăng Bình (chủ biên) - Đỗ Hương Trà - Nguyễn Phương Hồng - Cao Thị Thặng, (2010), Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[8] Weinert, F. E, (2001), Concept of competence: A conceptual clarification, In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies, p. 45-65, Hogrefe & Huber Publishers.

Articles in Issue