EXPLORING ONLINE LEARNING OF SCHOOL STUDENTS IN VIETNAM DURING COVID-19 PANDEMIC

EXPLORING ONLINE LEARNING OF SCHOOL STUDENTS IN VIETNAM DURING COVID-19 PANDEMIC

Le Anh Vinh vinhla@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Dang Thi Thu Hue * huedtt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Bui Thi Dien dienbt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Vuong Quoc Anh anhvq@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Phung Thu Trang trangpt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Đỗ Đức Lân landd@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Due to the impact of the COVID-19 pandemic, most provinces in Vietnam have had to organize online learning for students at various levels. This study aims to assess the online learning situation of Vietnamese students in order to offer appropriate solutions to improve the quality of online learning. 341830 school students at all levels and regions in 63 provinces in Vietnam participated in answering questionnaires related to online learning experiences, including learning conditions, activities, and effectiveness as well as the difficulties they faced. Data were processed and analyzed using the statistical software SPSS V26. The research results show that Vietnamese students have basic conditions to ensure learning, and online learning effectiveness is positively evaluated by these students. However, the gap between regions and difficulties in terms of equipment, health and psychology needs special attention to ensure equity and improve the quality of education.
Keywords: 
Education
Covid-19
Online learning
effectiveness of online learning
school students.
Refers: 

[1] Chaturvedi, K., Vishwakarma, D. K., & Singh, N. (2021), COVID-19 and its impact on education, social life and mental health of students: A survey. Children and youth services review, 121, 105866

[2] Johns Hopkins University, World Bank & UNICEF (2021), COVID-19 Global Education Recovery Tracker. Last updated as of 2022-02-11. Accessed on 2022-02- 27. Baltimore, Washington DC, New York: JHU, World Bank, UNICEF.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Công văn 1061/BGDĐTGDTrH ngày 25 tháng 3 năm 2020 về việc Hướng dẫn dạy học qua internet, trên truyền hình đối với cơ sở giáo dục phổ thông, cơ sở giáo dục thường xuyên trong thời gian học sinh nghỉ học ở trường vì COVID-19 năm học 2019 - 2020.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Công văn 793/BGDĐT-GDTrH ngày 12 tháng 3 năm 2020 về việc Tăng cường dạy học qua internet, trên truyền hình trong thời gian nghỉ học để phòng, chống COVID -19

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Công văn số 3280/BGDĐTGDTrH ngày 27 tháng 8 năm 2020 về Hướng dẫn điều chỉnh nội dung dạy học cấp Trung học cơ sở, Trung học phổ thông.

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Công văn 4040/BGDĐTGDTrH ngày 16 tháng 9 năm 2021 về Hướng dẫn thực hiện Chương trình Giáo dục phổ thông cấp Trung học cơ sở, Trung học phổ thông ứng phó với dịch COVID-19 năm học 2021-2022.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Công văn 3969/BGDĐTGDTH ngày 10 tháng 9 năm 2021 về Hướng dẫn thực hiện Chương trình Giáo dục phổ thông cấp Tiểu học năm học 2021-2022 ứng phó với dịch COVID-19

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Thông tư 09/2021/TT-BGDĐT ngày 30 tháng 3 năm 2021 Quy định về quản lí và tổ chức dạy học trực tuyến trong các cơ sở giáo dục phổ thông và cơ sở giáo dục thường xuyên.

[9] Picciano, A. G. (2021), Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21(3), 166-190. doi: 10.24059/olj.v21i3.1225.

[10] Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021), A literature review on the impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133- 141. https://doi.org/10.1177/2347631120983481.

[11] Gouëdard, P., Pont, B., & Viennet, R. (2020), Education responses to COVID-19: Implementing a way forward. OCED. https://doi.org/10.1787/19939019

[12] Lennox, J., Reuge, N., & Benavides, F. (2021), UNICEF’s lessons learned from the education response to the COVID-19 crisis and reflections on the implications for education policy. International Journal of Educational Development, 85, 102429.

[13] Rahiem, M. D. (2020), Technological barriers and challenges in the use of ICT during the COVID-19 emergency remote learning. Universal Journal of Educational Research, 8(11B), 6124-6133.

[14] UNICEF (2020), Rapid Assessment on the Social and Economic impacts of COVID-19 on Children and Families in Vietnam, 8/2020.

[15] UNESCO, UNICEF (2021), Viet Nam: Case Study - Situation Analysis on the Effects of and Responses to COVID-19 on the Education Sector in Asia, tháng 10 năm 2021.

[16] Firmansyah, R., Putri, D., Wicaksono, M., Putri, S., Widianto, A., & Palil, M. (2021), Educational Transformation: An evaluation of online learning due to COVID-19. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(7), 61-76. https:// doi.org/10.3991/ijet.v16i07.21201.

[17] Hamdan, M., Jaidin, J. H., Fithriyah, M., & Anshari, M. (2020, December), E-Learning in Time of COVID-19 Pandemic: Challenges & Experiences. In 2020 Sixth International Conference on e-Learning (econf) (pp. 12- 16). IEEE.

[18] Adedoyin, O. B., & Soykan, E. (2020), COVID-19 pandemic and online learning: The challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 1-13. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180.

[19] Adnan, M., & Anwar, K. (2020), Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students’ Perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.

[20] Ahmed, S., Taqi, H. M., Farabi, Y. I., Sarker, M., Ali, S. M., & Sankaranarayanan, B. (2021), Evaluation of flexible strategies to manage the COVID-19 pandemic in the education sector. Global Journal of Flexible Systems Management, 22(2), 81-105. https://doi. org/10.1007/s40171-021-00267-9.

[21] Bahasoan, A. N., Ayuandiani, W., Mukhram, M., & Rahmat, A. (2020), Effectiveness of online learning in pandemic COVID-19. International Journal of Science, Technology & Management, 1(2), 100-106.

[22] Besser, A., Flett, G. L., & Zeigler-Hill, V. (2020), Adaptability to a sudden transition to online learning during the COVID-19 pandemic: Understanding the challenges for students. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. https://doi.org/10.1037/ stl0000198

[23] Dorn, E., Hancock, B., Sarakatsannis, J., & Viruleg, E. (2021), COVID-19 and education: The lingering effects of unfinished learning. McKinsey & Company, July, 27, 1-15.

[24] Rahimah, R., Juriah, N., Karimah, N., Hilmatunnisa, H., & Sandra, T. (2020), The problems and solutions for learning activities during COVID-19 pandemic disruption in Hidayatul Insan Pondok school. Bulletin of Community Engagement, 1(1), 13-20.

[25] Hồ Thanh Bình, Nguyễn Xuân An, (2022), Thực trạng quản lí dạy học trực tuyến cho học sinh Tiểu học trong bối cảnh giãn cách xã hội, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, Tập 18, Số S1, năm 2022.

[26] Nguyễn Thị Thanh Thủy (2022), Một số yếu tố ảnh hưởng đến dạy học trực tuyến của giáo viên trung học phổ thông tại Hà Nội: Thực trạng và giải pháp, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, Tập 18, Số 02, năm 2022.

[27] UNICEF (2020), Education COVID-19 Case Study: Viet Nam – The digital transformation accelerated by COVID-19, ngày 7 tháng 10 năm 2020.

Articles in Issue