APPLYING THE STEAM EDUCATION APPROACH TO DESIGN AND ORGANIZE PHYSICAL GEOGRAPHY TOPICS IN THE 2018 GEOGRAPHY EDUCATION CURRICULUM

APPLYING THE STEAM EDUCATION APPROACH TO DESIGN AND ORGANIZE PHYSICAL GEOGRAPHY TOPICS IN THE 2018 GEOGRAPHY EDUCATION CURRICULUM

Ha Van Thang* thanghv@hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Pham Hoang Thao 4601603092@student.hcmue.edu.vn Ho Chi Minh City University of Education 280 An Duong Vuong, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Duc Huy ndhuy94@gmail.com Lawrence S.Ting School 01 Raymondienne, District 7, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
This study applies the STEAM education approach to design and organize Physical geography teaching topics for pre-service geography teachers at Ho Chi Minh City University of Education. Research methods used in this study include pedagogical experimental methods, questionnaires, and pedagogical observations. The results indicate the positive impact of the Physical geography topics designed and organized towards the STEAM approach on developing students' competencies. Students appreciate the effectiveness of those topics in the following aspects: Level of achievement of lesson objectives, ability to develop their STEAM competencies, ability to apply it in teaching geography, and their level of awareness about STEAM.
Keywords: 
STEAM education
Physical geography
competence
Design
pre-service geography teachers.
Refers: 

[1] Nguyễn Thanh Nga - Tạ Thanh Trung, (2021), Giáo dục STEAM và tiềm năng vận dụng quy trình tư duy thiết kế để triển khai giáo dục STEAM, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, tập 2, số 18, tr.310-320.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình Tổng thể.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn số: 3089/ BGDĐT-GDTrH về việc Triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Địa lí.

[5] Ayun, M. I. Q., Cho, C. K., & Zondi, T, (2023), The Effect of the Flipped Classroom Model with the STEAM Approach on Students’ Spatial Abilities in Learning Geography, Journal of Social Knowledge Education (JSKE), 4(3), 103-110

[6] Gao, W., Jiang, W., & Zhou, M, (2020, January), STEAMbased education program for students of geography in University of Jinan, In 2019 International Conference on Education Science and Economic Development (ICESED 2019), pp.166-170, Atlantis Press

[7] Nguyễn Vinh Hiển, (2019), Tiếp cận dạy học STEAM trong giáo dục phổ thông hiện nay, Tạp chí Giáo dục, số 459, tr.1-8.

[8] Tạ Kim Chi, (12/2020), Tổ chức hoạt động trải nghiệm STEM-ART (STEAM) trong dạy học phát triển năng lực học sinh phổ thông theo chương trình mới, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 36, tr.19-23.

[9] Tăng Thị Thùy - Hà Thị Thu Trà - Đoàn Phương Anh - Phùng Thanh Thủy, (10/2022), Phát triển công cụ tự đánh giá năng lực STEAM của giáo viên phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 18, số 10, tr. 21- 26.

[10] Nguyễn Long Giao, (02/2023), Giáo dục STEM/STEAM từ lí luận đến thực tiễn áp dụng trong giáo dục phổ thông hiện nay, Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ - Khoa học Xã hội và Nhân văn, số 6, tr.34-41.

[11] Tạ Thanh Trung - Tạ Hoàng Anh Khoa - Nguyễn Thanh Nga, (4/2023), Năng lực tư duy thiết kế của học sinh thể hiện qua bài học chủ đề STEAM định hướng giải quyết vấn đề bằng sự đồng cảm, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, số 4, tr.165-173.

[12] Yakman, G, (2008), STEAM education: an overview of creating a model of integrative education, Pupil’s attitudes towards technology (PATT-19) conference: research on technology, innovation, design and engineering teaching, Salk Lake City, Utah, USA.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2006), Sách giáo khoa Ngữ văn 9, tập 1, NXB Giáo dục, Hà Nội.

Articles in Issue