INTEGRATING MATHEMATICS WITH PHYSICS IN TEACHING THE TOPIC OF FUNCTIONS AND GRAPHS IN GRADE 10

INTEGRATING MATHEMATICS WITH PHYSICS IN TEACHING THE TOPIC OF FUNCTIONS AND GRAPHS IN GRADE 10

Nguyen Ngoc Giang* nguyenngocgiang.net@gmail.com Ho Chi Minh University of Banking 56 Hoang Dieu 2 street, Linh Chieu ward, Thu Duc city, Ho Chi Minh City, Vietnam
Pham Huyen Trang phamhuyentrangsmile@gmail.com Hanoi Pedagogical University 2 32 Nguyen Van Linh, Xuan Hoa, Phuc Yen, Vinh Phuc province, Vietnam
Le Mai Thanh Dung thanhdunglemai.dl@gmail.com Pedagogical Practice High School - Dong Nai University Vu Hong Pho, Bien Hoa city, Dong Nai province, Vietnam
Summary: 
Nowadays, Vietnam is in a period of strong development in many fields, including education. The curriculum has been changed from content-based to competency-based teaching. In the competency-based approach teaching, integrated teaching is one of the teaching methods attracting special attention. The new general education curriculum in Mathematics 2018 highlights the needs for the interdisciplinary integration between Mathematics and Physics to create opportunities for students to experience and apply Mathematics in practice. Both Mathematics and Physics are two science subjects that have a close relationship with each other. This relationship is demonstrated through many specific contents in the high school program such as: The meaning of derivative used to calculate velocity, instantaneous acceleration of motion, instantaneous magnitude of electric current; the application of trigonometric functions in harmonic oscillation problems; the use of vectors to calculate the resultant force, etc. Meanwhile, Functions and Graphs are one of the important contents of high school Mathematics. In this part, students are equipped with knowledge from basic to advanced, from pure mathematics to its application in other subjects, especially Physics - a natural science subject that uses a lot of knowledge in formulas, function concepts, and graphs in the teaching process. In this article, the authors provide some views on integration, the characteristics and role of integration, the teaching process that integrates Mathematics with Physics in the topic of Functions and Graphs in grade 10, as well as the method to teach this topic in grade 10.
Keywords: 
Integration
Physics
mathematics
Functions and Graph
grade 10
the process.
Refers: 

[1] Hornby, A. S., Deuter, M., & Bradbery, J, (2015), Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Oxford University

[2] Nguyễn Thế Sơn, (2017), Xây dựng chủ đề tích hợp trong dạy học môn toán ở trường trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ Khoa học giáo dục

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2014), Tài liệu tập huấn Dạy học tích hợp ở trường trung học cơ sở, trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[4] Trần Nam Thắng, (2016), Bồi dưỡng năng lực dạy học tích hợp cho giáo viên trung học cơ sở ở thị xã Chí Linh, tỉnh Hải Dương, Luận văn Thạc sĩ Khoa học giáo dục

[5] Dương Tiến Sỹ, (2002), Phương thức và nguyên tắc tích hợp các môn học nhằm nâng cao chất lượng giáo dục và đào tạo, Tạp chí Giáo dục.

[6] Kanwar, G., Shekhawat, M., Saxena, N., & Mehra, M. C, (2017), Introduction and Impact of Integrated Teaching Learning Method for First Professional Medical Students, IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), p.10–13, https://doi. org/10.9790/7388-0701031013

[7] McBrien, J. L. & Brandt, R. S, (1997), The language of learning, Publisher Assn for Supervision & Curriculum.

[8] Nguyễn Thị Đào - Nguyễn Thị Nga, (2019), Dạy học hàm số theo định hướng tích hợp ở trường trung học cơ sở, Journal of Science, Educational Science, tr.85–96.

[9] Phan Lê Bá Hiền, (2021), Rèn luyện kĩ năng dạy học tích hợp cho giáo viên môn Toán ở trường trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ Khoa học giáo dục.

[10] Xavier Roegiers, (1996), Khoa sư phạm tích hợp hay làm thế nào để phát triển các năng lực ở nhà trường, NXB Giáo dục, Hà Nội

[11] Đặng Thị Thuận An - Trần Trung Ninh, (2014), Dạy học tích hợp khoa học tự nhiên cho học sinh trung học phổ thông thông qua chủ đề Hiệu ứng nhà kính theo định hướng phát triển năng lực, Journal of Science of HNUE, tr.92–100.

[12] Phạm Thị Thùy Duyên, (2019), Xây dựng chủ đề tích hợp trong dạy học hệ thức lương trong tam giác cho học sinh lớp 10 trung học phổ thông, Luận văn Thạc sĩ Khoa học giáo dục

[13] Trịnh Minh Hiệp, (2018), Chiến thắng kì thi 9 vào 10 chuyên Vật lí, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Articles in Issue