DEVELOPING A SYSTEM OF COMPETENCE - ORIENTED EXERCISES TO SOLVE PRACTICAL PROBLEMS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN TEACHING METAL SECTION IN THE 12TH GRADE CHEMISTR

DEVELOPING A SYSTEM OF COMPETENCE - ORIENTED EXERCISES TO SOLVE PRACTICAL PROBLEMS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN TEACHING METAL SECTION IN THE 12TH GRADE CHEMISTR

Cao Thi Thang caothang.hoa@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Vu Minh Tuan vuminhtuan1979@gmail.com Tran Phu High School, Hai Phong 10A Le Hong Phong, Hai An, Hai Phong, Vietnam
Summary: 
The capacity to apply the content of chemistry in solving practical problems is one of the basic competencies that need to be developed for high school students; however, there has been only little research on this issue so far. The article focuses on the concept, expression /criteria for impoving the capacity to apply the content of chemistry in solving practical problems. Besides, the article presents the foundations, requirements, construction processes, and some types of exercises as well as sample exercises which can be used to improve this capacity for students in teaching metal section in the 12th grade chemistry curriculum, contributing to concretize the orientation of developing students’ competences in teaching chemistry in general.
Keywords: 
Exercises
development
competence
apply the content of chemistry in solving practical problems
Refers: 

[1] Cao Thị Thặng - Đào Viết Tân, (2018), Xây dựng và Sử dụng hệ thống bài tập Hóa học nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức Hóa học vào thực tiễn phần Phi kim lớp 10, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2019), Chương trình Giáo dục Trung học phổ thông môn Hóa học

[3] Trương Xuân Cảnh, (2015), Xây dựng và sử dụng bài tập để phát triển năng lực thực nghiệm cho học sinh trong dạy học Sinh học cơ thể thực vật - Sinh học 11 Trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

[4] Cao Thị Thặng, (2010), Sử dụng một số phương pháp và kĩ thuật dạy học tích cực - hướng phát triển một số năng lực cơ bản cho học sinh trong dạy học Hóa học, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Volum 55, No.8, tr.46- 53.

[5] Cao Thị Thặng - Đinh Thị Hồng Minh, (2013), Thiết kế bộ công cụ đánh giá năng lực độc lập sáng tạo của sinh viên khối trường đại học kĩ thuật thông qua dạy học Hoá hữu cơ cơ sở, Tạp chí Khoa học Giáo dục.

[6] Cao Thị Thặng - Nguyễn Thị Hồng Gấm, (2012), Xây dựng và sử dụng bài tập Hóa học vô cơ theo hướng phát triển năng lực sáng tạo cho sinh viên trong dạy học Hóa học ở trường cao đẳng sư phạm, Tạp chí Giáo dục, số 280, tr.47-50

[7] Cao Thị Thặng - Tạ Anh Tuấn, (2019), Xây dựng và sử dụng bài tập phần dẫn xuât Hidrocacbon nhằm phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh, Tạp chí Hóa học và Ứng dụng, số Chuyên đề.

Articles in Issue