DEVELOPING A SCHOOL CULTURE TO PROVIDE THE BEST ENVIRONMENT FOR EDUCATING HIGH SCHOOL STUDENTS ON CULTURAL VALUES

DEVELOPING A SCHOOL CULTURE TO PROVIDE THE BEST ENVIRONMENT FOR EDUCATING HIGH SCHOOL STUDENTS ON CULTURAL VALUES

Nguyen Thi Hoang Yen* nhyen60@gmail.com National Academy of Education Management 31 Phan Dinh Giot, Thanh Xuan, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thi Thanh thanhhvqlgd@yahoo.com.vn National Academy of Education Management 31 Phan Dinh Giot, Thanh Xuan, Hanoi, Vietnam
Phan Trong Dong dongpt@nghean.edu.vn Dien Chau 3 High School Dien Xuan commune, Dien Chau district, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
A high school is an educational institution which can also be considered an administrative and pedagogical organization. School culture is the culture of an administrative and pedagogical organization provided with the necessary resources to perform its functions that no other social institution can replace. Therefore, along with the general requyrements of organizational culture for all social institutions, the school’s organizational culture (also known as the school culture) has its own particularities of the education system. The article will present the role of school culture, the structure and expression of core values in educating cultural values for high school students. The school culture will create a positive educational environment that encourages creative freedom, develops intelligence and compassion, and overcomes barriers in education so that the schools fulfill their mission, bringing mutual benefit to all students studying in those environments. Therefore, the high school culture is believed to be the most ideal environment to educate and form cultural values for students in order to meet the goals of the qualities and competencies of the General education program in 2018.
Keywords: 
Culture
School culture
organizational culture
cultural values
high school
Refers: 

[1] Trịnh Ngọc Toàn, (2015), Xây dựng văn hóa nhà trường trong các cơ sở giáo dục theo phương thức giáo dục hòa nhập, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 8C, tr.37-44

[2] Trịnh Ngọc Toàn - Nguyễn Thị Hoàng Yến, (2017), Văn hóa nhà trường trong bối cảnh toàn cầu hóa, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 1, tr.154-161.

[3] Schein E, H, (2004), Organizational Culture and Leadership, Wiley

[4] Greert Hofstede, (1991), Cultures & Organisations: Software of the Mind, www.onlinelibrary.wiley.com.

[5] Trần Ngọc Thêm, (2001), Tìm về bản sắc văn hóa Việt Nam, NXB Thành phố Hồ Chí Minh.

[6] Kent D, Peterson&Terrence E, Deal, (1998), How Leaders Influence the Culture of Schools, Realizing a Positive School Climate, Vol 56, Number 1.

[7] Nguyễn Minh, (2009), Bàn về văn hóa học đường Việt Nam hiện đại, Kỉ yếu Hội thảo Văn hóa học đường - Lí luận và thực tiễn, Hội Khoa học tâm lí - Giáo dục Việt Nam

[8] Frank Gonzales, (1978), Ice Berg Graphic Organizer”, Mexican American Culture in the Bilingual Education Classroom, Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.

[9] Edgar Schein, (2004), Organisation Culture and Leaderships, Jossey Bass.

[10] Lê Hiển Dương, (2009), Định hướng xây dựng và phát triển văn hóa trường đại học trong thời kì hội nhập, Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Văn hóa học đường - Lí luận và thực tiễn”, Hội Khoa học Tâm lí - Giáo dục Việt Nam, Hà Nội, tr 88- 94.

[11] Thái Duy Tuyên, (2009), Tìm hiểu tư tưởng văn hóa học đường của Chủ tịch Hồ Chí Minh, Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Văn hóa học đường - Lí luận và thực tiễn”, Hội khoa học Tâm lí - Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[12] Nguyễn Tiến Hùng, (2008), Lí luận phát triển văn hóa nhà trường phổ thông, Đề tài cấp Bộ, mã số: B2008-37- 56.

Articles in Issue