RESEARCH ON READING COMPREHENSION STANDARDS IN SOME COUNTRIES AND MAKING RECOMMENDATIONS FOR VIETNAM

RESEARCH ON READING COMPREHENSION STANDARDS IN SOME COUNTRIES AND MAKING RECOMMENDATIONS FOR VIETNAM

Vo Thanh Ha vothanhha2012@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai, Ba Dinh, Ha Noi, Vietnam
Summary: 
According to the 2018 Vietnamese language subject, reading comprehension belongs to language ability. The curriculum sets requirements for reading comprehension in each grade. However, currently there is no standard for assessing reading comprehension. It is difficult for teachers to develop tests that specifically assess this skill. In this article, we summarize the experience of building reading standards in some countries, then propose to develop reading comprehension standards for Primary Vietnamese subject, grade 1. We develop standards to clearly determine students' reading comprehension ability at the end of the school year. Reading comprehension standards are built in terms of reading contents; form; reference, comparison, and linkage at three levels: pass, good, excellent.
Keywords: 
Reading
reading comprehension standard
primary
Vietnamese language
curriculum.
Refers: 

[1] OECD, (2009), PISA 2009 Assessment Framework: Key Competencies in Reading, Mathematics and Science, tr. 14, https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/44455820. pdf.

[2] Brennan, John, de Vries, Peter and Williams, Ruth, eds., (1997), Standards and quality in higher education. Higher education policy. (37). Jessica Kingsley Publishers, London, UK. ISBN 9781853024238.

[3] Maxwell Graham, (2002), Are Core Learning Outcomes’ Standards? The State of Queensland (The Offive of the Queensland School Curriculum Council).

[4] Department of Education Victoria, (2009), Assessment module, https://www.education.vic.gov.au/Documents/ school/teachers/teachingresources/social/physed/ standardsedu.pdf

[5] Nguyễn Thị Hồng Nam - Võ Huy Bình, (2014), Chuẩn môn học và một số bài học kinh nghiệm về thiết kế chuẩn môn Ngữ văn của Việt Nam và môn Ngôn ngữ Anh của Hoa Kì, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 56, tr.116-125.

[6] Sarah Schwartz, (2023), What’s the Purpose of Standards in Education? An Explainer, https://www. edweek.org/.

[7] Phạm Thị Thu Hiền, (2014), So sánh về dạy học đọc hiểu văn bản trong chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn bậc Trung học của Việt Nam và Hàn Quốc, Kỉ yếu hội thảo quốc tế: Giáo dục cho mọi người.

[8] Phạm Thị Thu Hiền, (2014), So sánh vấn đề đọc hiểu văn bản trong Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn của Việt Nam và một số nước trên thế giới, Luận án tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, http://vnies.edu.vn/upload/Boiduong/phamtthien.pdf.

[9] The Council of Chief State School Officers, Common Core State Standards, https://learning.ccsso.org/ ELA_ Standards1.pdf (ccsso.org).

[10] Ministry of Education Te Tāhuhu o te Mātauranga, The New Zealand curriculum reading standards for years 1–8, https://nzcurriculum.tki.org.nz

[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (04/9/2020), Thông tư ban hành quy định đánh giá học sinh tiểu học, Thông tư số: 27/2020/TT-BGDĐT

[12] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn.

[13] Thúy Quỳnh - Phương Thảo (Tuyển chọn), (2015), Tuyển chọn thơ ca, truyện kể, câu đố cho trẻ mầm non chủ đề nghề nghiệp, NXB Giáo dục Việt Nam

Articles in Issue