PROPOSING SOME CONTENTS FOR TRAINING TEACHERS DOING CAREER GUIDANCE CONSULTATION FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

PROPOSING SOME CONTENTS FOR TRAINING TEACHERS DOING CAREER GUIDANCE CONSULTATION FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Dao Thanh Hai* haidt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thuy Vinh namttp@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Tran Thi Phuong Nam vinhnthaidt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thi Hao haont@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Vu Thi Quynh Nga ngavtq@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
dungdt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Career guidance education helps students orient their future careers in the process of forming, developing their personality and abilities as well. The article shows the importance of career guidance education for high school students with teachers’ participation in the career guidance education program. Career guidance education is crucial in helping students plan their future careers and developing their personalities and skills, too. This article highlights the significance of involving teachers in career guidance programs for high school students. To ensure high-quality career guidance, schools must have well-trained teachers who can provide personalized and detailed advices to each student. This guidance will help students select majors and careers that align with their abilities and family circumstances.
Keywords: 
career guidance education
advice
career orientation
Teachers
high school students.
Refers: 

[1] Hoàng Phê, (2011), Từ điển tiếng Việt, NXB Đà Nẵng.

[2] Herr, E. L., & Cramer, S. H, (1996), Career guidance and counseling through the life span: Systematic approaches (5th ed.), New York: HarperCollins.

[3] Phạm Tất Dong, (1987), Giáo trình công tác hướng nghiệp trong nhà trường phổ thông, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[4] Đặng Danh Ánh, (2010), Giáo dục hướng nghiệp ở Việt Nam, NXB Văn hóa Thông tin.

[5] Nguyễn Văn Hộ, (1998), Cơ sở sư phạm của công tác hướng nghiệp trong nhà trường phổ thông, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[6] Hội đồng Chính phủ, (19/3/1981), Quyết định số 126/ CP về Công tác hướng nghiệp trong trường phổ thông và sử dụng hợp lí học sinh các cấp phổ thông cơ sở và phổ thông trung học.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (28/10/2005), Văn bản số 9971/BGD&ĐT-HSSV về việc Triển khai công tác tư vấn cho học sinh.

[8] Chính phủ, (2012), Chiến lược Phát triển giáo dục giai đoạn 2011-2020

[9] Ban Chấp hành Trung ương, (04/11/2013), Nghị quyết số 29-NQ/TW về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.

[10] Chính phủ, (09/6/2014), Nghị quyết số 44/NQ-CP ban hành Chương trình hành động của Chính phủ thực hiện nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04 tháng 11 năm 2013 Hội nghị lần thứ tám Ban Chấp hành Trung ương khóa XI về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế

[11] Thủ tướng Chính phủ, (14/5/2018), Quyết định số 522/ QĐ-TTg phê duyệt Đề án Giáo dục hướng nghiệp và định hướng phân luồng học sinh trong giáo dục phổ thông giai đoạn 2018-2025.

[12] Quốc hội, (14/6/2019), Luật Giáo dục, số 43/2019/ QH14.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (23/5/2022), Thông tư 07/22/ TT-BGDĐT quy định Công tác tư vấn nghề nghiệp, việc làm và hỗ trợ khởi nghiệp trong các cơ sở giáo dục.

Articles in Issue