OVERVIEW OF RESEARCH ON MANAGEMENT OF IDEOLOGICAL AND POLITICAL EDUCATION FOR STUDENTS IN CYBERSPACE

OVERVIEW OF RESEARCH ON MANAGEMENT OF IDEOLOGICAL AND POLITICAL EDUCATION FOR STUDENTS IN CYBERSPACE

Nguyen Thi Ha Giang hagiang9989@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Truong Vinh ward, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
This article provides an overview of research on the management of political and ideological education for students in cyberspace. Relevant studies have approached this topic from two main perspectives: the components of the educational process, and the PDCA quality management model (Plan – Do – Check – Act). A number of domestic and international works have affirmed the importance of this field, identified its objectives, content, methods, forms, and outcomes. Some initial studies have addressed the steps in the management process, from assessing the necessity, planning, implementing, evaluating, to improving activities. However, the article points out that the theoretical foundation for managing political and ideological education in cyberspace remains fragmented, lacking a systematic and comprehensive approach in the rapidly evolving context of science and technology. Therefore, the article recommends further in-depth studies to improve management effectiveness, in response to new emerging challenges.
Keywords: 
Political and ideological education
cyberspace
management
management of political and ideological education in cyberspace.
Refers: 

[1] Dong, W., Gao, W., Zhang, S. & Ma, X. (2017). Effectiveness of Ideological and Political Education in Colleges and Universities under the Outbreak of Internet Media. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(11), 7605-7610

[2] Du, Z. (2022). Innovation of Ideological and Political Education Management of College Students Based on IOT Big Data Technology in a Wireless Network Environment. Computational and Mathematical Methods in Medicine, https://doi. org/10.1155/2022/9585760.

[3] Đảng Cộng sản Việt Nam. (2015). Chỉ thị về tăng cường sự lãnh đạo của Đảng đối với công tác giáo dục lí tưởng cách mạng, đạo đức, lối sống văn hóa cho thế hệ trẻ giai đoạn 2015 - 2030 (Chỉ thị số 42).

[4] Fan, L. J. (2020). Innovative Research on Internet Ideological and Political Education for College Students [D]. Shandong University

[5] Gao, H. W. (2023). Innovation and development of ideological and political education in colleges and universities in the network era. International Journal of Electrical Engineering & Education, 60.

[6] He, X. (2021). Challenges of College Students’ Ideological and Political and Psychological Education in the Information Age. Frontiers in Psychology, https:// doi.org/10.3389/fpsyg.2021.707973.

[7] Hoàng Mạnh Cường. (2022). Nâng cao văn hóa ứng xử trên không gian mạng cho sinh viên trong bối cảnh chuyển đổi số. https://tcnn.vn.

[8] Lê Thị Hồng Vân & Phạm Thị Ngọc Thủy. (2013). Giáo trình kĩ năng nghiên cứu và lập luận. NXB Hồng Đức - Hội Luật gia Việt Nam.

[9] Li, N. (2020). Research on the Effectiveness of Students’ Ideological and Political Education Based on Internet Information Technology. 2021 2nd International Conference on Education, Knowledge and Information Management. IEEE Xplore. https:// doi.org/10.1109/ICEKIM52309.2021.00035.

[10] Li, S. (2017). Challenges and Strategies of College Students’ Ideological and Political Education in the Internet Environment. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 123, 1273-1276.

[11] Li, Y. & Jin, Y. J. (2020). Research on innovative development of ideological and political education governance in colleges and universities from the perspective of cyberspace [J]. Journal of Chongqing University (Social Science Edition), 26(03), 215-226.

[12] Li, Y. & Yan, P. (2023). Analysis of the Content of Ideological and Political Education for College Students from the Perspective of Online Communication. International Journal of New Developments in Education, 5(20), 77-82.

[13] Lưu Thị Thu Phương. (2023). Nguyên tắc và nội dung đổi mới phương pháp định hướng dư luận xã hội ở nước ta hiện nay. Tạp chí điện tử Lí luận Chính trị. https://lyluanchinhtri.vn/.

[14] Mergen, S. L. S., Kepler, F. N., Silva da Silva, J. P., & Cera, M. C. (2014). Using PDCA as a General Framework for Teaching and Evaluating the Learning of Software Engineering Disciplines. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 7(2), 5-24.

[15] Nguyễn Hữu Ân. (2021). Một số thách thức đối với đấu tranh tư tưởng trên không gian mạng hiện nay. Học viện Lục quân. https://hvlq.vn.

[16] Nguyễn Phan Anh. (2023). Vai trò của thanh niên trong bảo vệ nền tảng tư tưởng của Đảng trên không gian mạng. Quân khu 7 online. https://baoquankhu7.vn.

[17] Nguyễn Thị Hường. (2022). Những thách thức và giải pháp tăng cường giáo dục chính trị tư tưởng ở các trường cao đẳng, đại học. Tạp chí Lí luận Chính trị và Truyền thông. https:// lyluanchinhtrivatruyenthong.vn

[18] Nguyễn Thu Thủy. (2024). Giáo dục bản lĩnh chính trị cho sinh viên trên không gian mạng trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Khoa học, Đại học Hạ Long, 15, tr.68-76.

[19] Phạm Thị Kim Ngân. (2021). Xây dựng bản lĩnh chính trị cho sinh viên Đại học Kiến trúc Hà Nội thông qua việc giảng dạy các học phần lí luận chính trị. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 43, tr.85-88.

[20] Pu, S. (2020). Political and ideological personnel management mode based on computer network. International Conference on Machine Learning and Big Data Analytics for IoT Security and Privacy, 1283, p.45-52.

[21] Taxmann. (2024). What is Planning? Importance | Process | Types. https://www.taxmann.com

[22] Trần Thị Thúy. (2021). Rèn luyện bản lĩnh chính trị cho thanh niên hiện nay. Tạp chí Cộng sản. https://www. tapchicongsan.org.vn/.

[23] Trường Đại học Công nghệ giao thông vận tải. (2024). Tọa đàm giáo dục chính trị, xây dựng văn hóa trên không gian mạng cho sinh viên. https://utt.edu.vn.

[24] Wang, X. (2022). The Innovation of College Students’ Ideological and Political Education under the Intelligent Environment of Internet of Things. Comput Intell Neurosci. https://doi.org/10.1155/2022/6420262.

[25] Zhang, S., Ma, Y. & Xiao, W. (2024). Ideological and Political Education in the Digital Era: Exploring the Application and Impact of Computer Technology in Ideological and Political Education. Proceedings of the 2024 International Conference on Computer and Multimedia Technology. https://doi. org/10.1145/3675249.3675296.

[26] Zhang, Z. (2023). The challenges of ideological and political education in universities based on the Internet environment and its optimization path. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9. http:// dx.doi.org/10.2478/amns.2023.2.00404

Articles in Issue