HO CHI MINH’S THOUGHTS ON THE ESTABLISHMENT AND DEVELOPMENT OF LEARNING INSTITUTIONS IN VIETNAM

HO CHI MINH’S THOUGHTS ON THE ESTABLISHMENT AND DEVELOPMENT OF LEARNING INSTITUTIONS IN VIETNAM

Pham Minh Gian* pmgian@dthu.edu.vn Dong Thap University 783 Pham Huu Lau, Cao Lanh ward, Dong Thap province, Vietnam
Pham Van Tac pvtac@dthu.edu.vn Dong Thap University 783 Pham Huu Lau, Cao Lanh ward, Dong Thap province, Vietnam
Tang Thai Thuy Ngan Tam tttntam@dthu.edu.vn Dong Thap University 783 Pham Huu Lau, Cao Lanh ward, Dong Thap province, Vietnam
Pham Minh Xuan pmxuan@dthu.edu.vn Dong Thap University 783 Pham Huu Lau, Cao Lanh ward, Dong Thap province, Vietnam
Pham Minh Chau pmchau@dthu.edu.vn Dong Thap University 783 Pham Huu Lau, Cao Lanh ward, Dong Thap province, Vietnam
Dang Quoc Bao sockpul@gmail.com Tri Viet Center – Tri Viet Institute Trung Tu, Kim Lien ward, Hanoi, Vietnam
Lam Thi Thanh ltthanh@cdspkg.edu.vn Kien Giang Teacher Training College 449 Nguyen Chi Thanh, Rach Gia ward, An Giang province, Vietnam
Summary: 
Lifelong learning and the development of a learning society are inevitable trends as the world advances into the knowledge-based economy. However, in reality, building a learning society is not an easy task, it requires a long-term process supported by an educational system that ensures all citizens, families, organizations, and communities have access to learning opportunities. Recognizing the significance of lifelong learning and the need to build a learning society, this study examines and applies Ho Chi Minh’s thoughts on this issue. The findings highlight that lifelong learning, which leads to the establishment of a learning society, has long existed and has continuously evolved throughout the history of education in Vietnam.
Keywords: 
Educational institutions
Lifelong Learning
knowledge-based economy
perspectives
actions
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Công văn số 1826/ BGDĐT-GDTX ngày 6 tháng 5 năm 2021 Hướng dẫn triển khai thí điểm đơn vị học tập tại Trường Đại học Mở Hà Nội, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, Học viện Báo chí và Tuyên truyền, Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, Trường Đại học VinUni.

[2] Harari, Y.N. (2019). 21 Bài học cho Thế kỉ XXI. NXB Thế giới.

[3] Hoàng Ngọc Hiến. (2009). Luận bàn về những vấn đề minh triết. Tạp chí Sông Hương. https://tiasang. com.vn/dien-dan/noi-ham-nha-nuoc-kien-taophat-trien-mo-hinh-nha-nuoc-kien-tao-phattrien-co-the-la-su-lua-chon-phu-hop-cho-vietnam-12896/.

[4] Hồ Chí Minh toàn tập, tập 4. (2011). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật. Hà Nội.

[5] Hồ Chí Minh toàn tập, tập 5. (2011). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật. Hà Nội.

[6] Hồ Chí Minh toàn tập, tập 6. (2011). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật. Hà Nội.

[7] Hồ Chí Minh toàn tập, tập 15. (2011). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật. Hà Nội.

[8] Hồng Ánh. (2022). Việt Nam gia nhập nhóm các quốc gia có HDI đạt mức cao trong năm 2019 và 2020. Kinh tế và Dự báo Online. https://kinhtevadubao. vn/viet-nam-gia-nhap-nhom-cac-quoc-gia-cohdi-dat-muc-cao-trong-nam-2019-va-2020-20898. html.

[9] Mazyrin, V. (2018). Economic Modernization in Vietnam From Industrialization to Innovation Stage. Institute for Far Eastern Studies, Russian Academy of Science, Russia, 11799 Moscow, 32 Nahimovskiy prospect, Moscow, Russian

[10] Nguyễn Sỹ Dũng. (2018). Nội hàm “Nhà nước kiến tạo phát triển. Tạp chí Tia Sáng. https://tiasang.com. vn/dien-dan/noi-ham-nha-nuoc-kien-tao-phattrien-mo-hinh-nha-nuoc-kien-tao-phat-trien-cothe-la-su-lua-chon-phu-hop-cho-viet-nam-12896/

[11] Nguyễn Thị Minh Nguyệt. (2014). Một số vấn đề lí thuyết cơ bản về xây dựng tổ chức biết học hỏi. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, tập 59, số 6BC, tr.228-234.

[12] Nhật Hồng. (2015). UNESCO và Hồ Chí Minh nói về Triết lí giáo dục của thế giới trong Thế kỉ XXI. Dân Trí. https://dantri.com.vn/giao-duc/unesco-va-hochi-minh-noi-ve-triet-ly-giao-duc-cua-the-gioitrong-the-ky-21-20150831194717346.htm.

Articles in Issue