ORGANIZING ACTIVITIES TO DEVELOP UNDERSTANDING OF DESCRIPTIVE TEXT STRUCTURE FOR GRADE 4 STUDENTS THROUGH THE MODELS TEXT ANALYSIS METHOD

ORGANIZING ACTIVITIES TO DEVELOP UNDERSTANDING OF DESCRIPTIVE TEXT STRUCTURE FOR GRADE 4 STUDENTS THROUGH THE MODELS TEXT ANALYSIS METHOD

Trinh Thi Huong thihuong@ctu.edu.vn Đại học Cần Thơ Khu 2, đường 3/2, phường Ninh Kiều, Thành phố Cần Thơ, Việt Nam
Nguyen Thi Linh* ntlinh@ctu.edu.vn Đại học Cần Thơ Khu 2, đường 3/2, phường Ninh Kiều, Thành phố Cần Thơ, Việt Nam
Summary: 
At the primary education level, descriptive text is a core text type and occupies an important position in the curriculum. Therefore, researching the theory of this genre and identifying effective methods for teaching descriptive writing are not only essential for fulfilling the goals and nature of writing instruction but also for fostering students’ creativity and passion for writing. This paper proposes the use of the model text analysis method to support Grade 4 students in developing an understanding of the descriptive text type and learning how to construct descriptive compositions through clearly structured steps. The research findings provide practical implications for teachers to apply in teaching various text types at the primary education level, and contribute to addressing challenges faced by teachers in guiding students to acquire foundational knowledge of text structures.
Keywords: 
Models text analysis method
descriptive text
Knowledge
text types
genre characteristics
Grade 4 students.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn.

[2] Bùi Mạnh Hùng (Tổng chủ biên) - Trần Thị Hiền Lương (Chủ biên) - Vũ Thị Thanh Hương - Vũ Thị Lan - Trần Kim Phượng - Đặng Thị Hảo Tâm. (2023). Sách giáo khoa Tiếng Việt 4, tập 1 - 2, Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống, NXB Giáo dục Việt Nam.

[3] Harmer. (2004). How to teach writing, Harlow, UK: Pearson Education.

[4] Hyland. (2004). Genre and second language writing, Ann Arbor: University of Michigan Press.

[5] Nguyễn Thi Ly Kha - Trịnh Cam Ly (đồng Chủ biên) - Vũ Thị Ân - Trần Văn Chung - Phạm Thị Kim Oanh - Hoàng Thụy Thanh Tâm. (2023). Tiếng Việt 4, tập 1-2, Bộ Chân trời sáng tạo, NXB Giáo dục Việt Nam.

[6] Nguyễn Minh Thuyết (tổng Chủ biên kiêm Chủ biên) - Hoàng Hòa Bình - Vũ Trọng Đông - Đặng Kim Nga - Nguyễn Thị Tố Ninh - Đặng Thị Yến. (2023). Sách giáo khoa Tiếng Việt 4, tập 1-2, Bộ Cánh Diều, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[7] Nguyễn Thị Hồng Hạnh - Đỗ Thanh An. (2019). Phát triển năng lực tạo lập văn bản thuyết minh cho học sinh thông qua phân tích mẫu trong dạy đọc hiểu, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, tập 55, số chuyên đề, tr.89-95

[8] Nguyễn Thanh Liêm - Nguyễn Thị Hồng Nam - Trịnh Thị Hương. (2022). Sử dụng phân tích mẫu văn bản trên phần mềm powtoon để hướng dẫn học sinh lớp 6 viết bài văn tự sự đáp ứng yêu cầu kiểu văn bản, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, tập 58, số Giáo dục Đồng bằng Sông Cửu Long, tr.64-75.

[9] Wallace - Wray. (2011). Scholarly reading as a model for scholarly writing, In The handbook of scholarly writing and publishing, ed. T. S. Rocco and T. Hatcher, San Francisco: Jossey-Bass.

Articles in Issue