DEVELOPING DIGITAL COMPETENCE FOR LOWER SECONDARY STUDENTS THROUGH MATHEMATICS

DEVELOPING DIGITAL COMPETENCE FOR LOWER SECONDARY STUDENTS THROUGH MATHEMATICS

Kieu Thu Linh* linhkt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Cua Nam ward, Hanoi, Vietnam
Dang Thi Phuong phuongdt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Cua Nam ward, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This article addresses several key issues related to the development of digital competence among lower secondary students through Mathematics. It provides an overview of various perspectives on digital competence as proposed by both Vietnamese and international scholars, and outlines digital competence frameworks designed for learners. The paper further examines the requirements of the 2018 General Education Program in Mathematics for the lower secondary level with respect to promoting students’ digital competence. In addition, the article identifies opportunities, teaching methods, and necessary conditions for developing digital competence through mathematics instruction. A sample lesson plan for Grade 9 Mathematics, aligned with the 2018 General Education Program, is included to illustrate these principles. The authors aim to encourage researchers and teachers to recognize that digital competence can be fostered not only in Information Technology classes, but also effectively through other subjects, including Mathematics.
Keywords: 
Digital competence
ICT
developing digital competence for students
lower secondary education
mathematics.
Refers: 

[1] Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education and Association for Supervision and Curriculum Development.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2025). Khung năng lực số cho người học (Ban hành kèm theo Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24 tháng 1 năm 2025 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[5] Đặng Thị Phương. (2024). Phát triển năng lực số cho học sinh trung học qua môn Lịch sử và Địa lí. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S2), 106–112

[6] Đặng Thị Thu Huệ. (2024). Xây dựng kế hoạch dạy học môn toán theo định hướng phát triển năng lực số cho học sinh trung học cơ sở thông qua giáo dục STEM. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(12), 36.

[7] Đặng Thị Phương (Chủ nhiệm). (2023 - 2025). Phát triển năng lực số cho học sinh trung học cơ sở, mã số B2023-VKG-26.

[8] European Parliament and the Council. (2006, December 18). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L394/310. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ TXT/?uri=CELEX%3A32006H0962

[9] Gilster, P., & Glister, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer Pub.

[10] Ginsburg, H. P., & Pappas, S. (2013). Mathematics and the young child. Pearson Education.

[11] Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1975). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning. Prentice-Hall Press

[12] Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer.

[13] Larson, M. (2019, February 11). Do we have to integrate technology in the math classroom? Houghton Mifflin Harcourt

[14] Law, N., et al. (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2 (p. 6). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).

[15] Mayer, R. E. (2005). The cognitive psychology of multimedia learning. Cambridge University Press.

Articles in Issue