CORRELATION BETWEEN HIGH SCHOOL STUDENTS’ ACADEMIC PERFORMANCE AND THE COMPETENCY ASSESSMENT SCORES OF VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY, HANOI

CORRELATION BETWEEN HIGH SCHOOL STUDENTS’ ACADEMIC PERFORMANCE AND THE COMPETENCY ASSESSMENT SCORES OF VIETNAM NATIONAL UNIVERSITY, HANOI

Nguyen Ba Tien tiennb@vnu.edu.vn Viện Đào tạo số và Khảo thí - Đại học Quốc gia Hà Nội xã Hòa Lạc, Hà Nội, Việt Nam
Pham Huong Thao thaottkt@vnu.edu.vn Viện Đào tạo số và Khảo thí - Đại học Quốc gia Hà Nội xã Hòa Lạc, Hà Nội, Việt Nam
Hoang Dang Tri trhdttkt@vnu.edu.vn Viện Đào tạo số và Khảo thí - Đại học Quốc gia Hà Nội xã Hòa Lạc, Hà Nội, Việt Nam
Nguyen Van An annvttkt@vnu.edu.vn Viện Đào tạo số và Khảo thí - Đại học Quốc gia Hà Nội xã Hòa Lạc, Hà Nội, Việt Nam
Nguyen Tien Thao* ntthao@vnu.edu.vn Viện Đào tạo số và Khảo thí - Đại học Quốc gia Hà Nội xã Hòa Lạc, Hà Nội, Việt Nam
Summary: 
This study investigates the correlation between high school grade point average (HSGPA) and the High school student assessment (HSA) administered by Vietnam National University, Hanoi (VNU) in 2023 and 2024. The dataset includes academic records of 55,658 students in 2024 and 33,551 students in 2023, specifically their grade point averages from 10th grade, 11th grade, and the first semester of 12th grade, compared with their corresponding HSA scores. The Pearson correlation coefficient (r) between HSGPA and HSA scores was calculated based on the covariance and standard deviations of the two variables, yielding values ranging from 0.34 to 0.41. The strength of the correlation varied across academic years and catchment areas. These findings suggest that higher education institutions should carefully consider the reliability and predictive validity of HSGPA when using it as a criterion for undergraduate admissions.
Keywords: 
Pearson correlation coefficient
competency assessment
academic transcript
university admission
HSA
HSGPA.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (3/2024). Báo cáo Hội nghị tuyển sinh đại học 2023, 2024.

[2] Đại học Quốc gia Hà Nội. (8/2024). Báo cáo Hội thảo Khảo thí, 2024.

[3] Jordan, J. E., Jr. (1996). A study of the correlation between grade point averages and Scholastic Aptitude Test scores at Tallwood High School 1995-1996. OTS Master’s Level Projects & Papers, 328.

[4] Kobrin, J. L., Patterson, B. F., Shaw, E. J., Mattern, K. D., & Barbuti, S. M. (2008). Validity of the SAT for predicting first-year college grade point average. College Board Research Report No. 2008-5.

[5] Kuncel, N. R., Credé, M., & Thomas, L. L. (2005). The validity of self-reported grade point average, class ranks, and test scores: A meta-analysis and review of the literature. Review of Educational Research, 75, 63–82.

[6] Nguyễn Bá Tiến và cộng sự. (2023). Nghiên cứu chuyển đổi điểm bài thi đánh giá năng lực của Đại học Quốc gia Hà Nội và Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(1), 9-14.

[7] Nguyễn Bá Tiến và cộng sự. (2024). Nghiên cứu mối tương quan điểm thi tốt nghiệp Toán, Văn, tiếng Anh với kết quả bài thi đánh giá năng lực của Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(7), 1-5.

[8] Nguyễn Bá Tiến và cộng sự. (2025). Tương quan giữa khu vực tuyển sinh và giới tính với kết quả điểm bài thi đánh giá năng lực của Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 21(3), 87-94.

[9] Paul, A. W., Jessica, P. M., Linda, Y., Helen, N., Doron, S., & Emily, J. S. (2019). Validity of the SAT for predicting first-year grades and retention to the second year. College Board Research Report No. 2019-5.

[10] Sackett, P. R., Borneman, M. J., & Connelly, B. S. (2008). High stakes testing in higher education and employment: Appraising the evidence for validity and fairness. American Psychologist, 63(4), 215-227.

Articles in Issue