TEACHING THE CONCEPT OF THE NARRATOR IN NARRATIVE TEXTS ACCORDING TO THE 2018 LITERATURE CURRICULUM

TEACHING THE CONCEPT OF THE NARRATOR IN NARRATIVE TEXTS ACCORDING TO THE 2018 LITERATURE CURRICULUM

Pham Thi Thanh Phuong phuongptt@vnu.edu.vn University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In the 2018 Vietnamese Literature curriculum, the narrator in narrative texts is a key component of reading comprehension instruction and is consistently addressed from Grade 6 through Grade 12. According to narratology theory, the narrator is a fictional construct within the artistic world of a literary work, playing a pivotal role in the narrative technique of storytelling. The fundamental elements of the narrator include narrative point of view, focalization, and narrative voice. Although theoretical perspectives on the narrator remain diverse and at times contested, the 2018 curriculum and textbooks have selected the most appropriate concepts for learners to support effective instruction. Using both theoretical and practical approaches, this article offers a number of discussions and pedagogical suggestions for teaching the concept of the narrator in narrative texts, structured around the three fundamental elements: the person, the narrator’s words and the narrator’s point of view.
Keywords: 
teaching
the narrator in narrative texts
2018 Literature curriculum
teaching Literature.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (26/12/2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT)

[2] Lã Nhâm Thìn- Đỗ Ngọc Thống (đồng Tổng Chủ biên) và các cộng sự. (2023a). Ngữ văn 10 (tập 2, Bộ Cánh Diều). NXB Đại học Huế

[3] Lã Nhâm Thìn- Đỗ Ngọc Thống (đồng Tổng Chủ biên) và các cộng sự. (2023b). Ngữ văn 11 (tập 1, Bộ Cánh Diều). NXB Đại học Huế

[4] Lã Nhâm Thìn- Đỗ Ngọc Thống (đồng Tổng Chủ biên) và các cộng sự. (2023c). Ngữ văn 11 (tập 2, Bộ Cánh Diều). NXB Đại học Huế

[5] Nguyễn Minh Thuyết (Tổng Chủ biên) - Đỗ Ngọc Thống (Chủ biên) và các cộng sự. (2022). Ngữ văn 7 (tập 1, Bộ Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

[6] Nguyễn Thị Thu Thủy. (2016). Điểm nhìn và ngôn ngữ trong truyện kể. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[7] Trần Đình Sử. (1998). Dẫn luận thi pháp học. NXB Giáo dục, Hà Nội

[8] Trần Đình Sử (chủ biên). (2004). Tự sự học (Một số vấn đề lí luận và lịch sử). NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[9] Trần Đình Sử (chủ biên). (2018). Tự sự học - Lí thuyết và ứng dụng. NXB Giáo dục Việt Nam

Articles in Issue