[1] Bacchi, C. (2009). Analysing policy: what’s the problem represented to be? Frenchs Forest: Pearson.
[2] Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of personnel evaluation in education), 21, 5-31
[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2005). Quyết định số 30/2005/ QĐ-BGD&ĐT về việc ban hành Quy định đánh giá và xếp loại học sinh tiểu học. Thư viện Pháp luật. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/ Quyet-dinh-30-2005-QD-BGD-DT-danh-gia-xeploai-hoc-sinh-tieu-hoc-17834.aspx
[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2009). Thông tư số 32/2009/ TT-BGDĐT ban hành Quy định đánh giá và xếp loại học sinh tiểu học. Thư viện Pháp luật. https:// thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Thongtu-32-2009-TT-BGDDT-ban-hanh-quy-dinhdanh-gia-xep-loai-hoc-sinh-tieu-hoc-96692.aspx
[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Thông tư số 30/2014/ TT-BGDĐT ban hành Quy định đánh giá học sinh tiểu học. Thư viện Pháp luật. https://thuvienphapluat. vn/van-ban/Giao-duc/Thong-tu-30-2014-TTBGDDT-danh-gia-hoc-sinh-tieu-hoc-24787
[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Thông tư số 27/2020/TTBGDĐT ban hành Quy định đánh giá học sinh tiểu học. Thư viện Pháp luật. https://thuvienphapluat.vn/ van-ban/Giao-duc/Thong-tu-27-2020-TT-BGDDTquy-dinh-danh-gia-hoc-sinh-tieu-hoc-320659. aspx.
[7] Carless, D. (2005). Prospects for the implementation of assessment for learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 12(1), 39-54.
[8] Clark, I. (2012). Formative assessment: Assessment is for self-regulated learning. Educational psychology review, 24, 205-249.
[9] Dann, R. (2014). Assessment as learning: Blurring the boundaries of assessment and learning for theory, policy and practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 21(2), 149-166.
[10] Darling-Hammond, L., Burns, D., Campbell, C., Goodwin, A. L., Hammerness, K., Low, E. L., McIntyre, A., Sato, M., & Zeichner, K. (2017). Empowered educators: How high-performing systems shape teaching quality around the world. John Wiley & Sons.
[11] Hickey, D. T., Taasoobshirazi, G., & Cross, D. (2012). Assessment as learning: Enhancing discourse, understanding, and achievement in innovative science curricula. Journal of research in science teaching, 49(10), 1240-1270.
[12] Hoàng , T. T. (2017). Đi tìm mô hình đánh giá học sinh theo hướng tiếp cận năng lực trong chương trình giáo dục phổ thông mới. HCMUE Journal of Science, 14(1), 156. https://doi.org/10.54607/hcmue. js.14.1.2115(2017.
[13] Ketonen, L., & Nieminen, J. H. (2025). Professional autonomy vs. assessment criteria: teacher agency in the midst of assessment reform. Journal of Curriculum Studies, 1-18. DOI: https://doi.org/10.1 080/00220272.2025.2460476.
[14] Parcerisa, L., Verger, A., & Browes, N. (2022). Teacher Autonomy in the Age of Performance-Based Accountability: A Review Based on Teaching Profession Regulatory Models (2017-2020). Education Policy Analysis Archives, 30(100).
[15] Pietarinen, J., Soini, T., & Pyhältö, K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67, 40-51.
[16] White, L. G. (1994). Policy analysis as discourse. Journal of policy analysis and management, 13(3), 506-525.