PRACTISING ALGORITHMIC THINKING SKILLS IN TEACHING THE TOPIC ‘DETERMINING THE ORTHOGONAL PROJECTION OF A POINT ONTO A PLANE’ IN 11TH GRADE WITH THE SUPPORT OF GEOGEBRA SOFTWARE

PRACTISING ALGORITHMIC THINKING SKILLS IN TEACHING THE TOPIC ‘DETERMINING THE ORTHOGONAL PROJECTION OF A POINT ONTO A PLANE’ IN 11TH GRADE WITH THE SUPPORT OF GEOGEBRA SOFTWARE

Nguyen Ngoc Giang* giangnn@hub.edu.vn Ho Chi Minh University of Banking 36 Ton That Dam, District 1, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Ai Quoc naquoc@sgu.edu.vn Saigon University 273 An Duong Vuong, Ward 2, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Thi Kieu nguyenthitrucminh@dthu.edu.vn Dongthap University 783, Pham Huu Lau street, Ward 6, Cao Lanh city, Dong Thap province, Vietnam
Nguyen Thi Truc Minh nguyenthitrucminh@dthu.edu.vn Dongthap University 783, Pham Huu Lau street, Ward 6, Cao Lanh city, Dong Thap province, Vietnam
Le Minh Cuong tthyen@dthu.edu.vn Dongthap University 783, Pham Huu Lau street, Ward 6, Cao Lanh city, Dong Thap province, Vietnam
Tran Thuy Hoang Yen tthyen@dthu.edu.vn Dongthap University 783, Pham Huu Lau street, Ward 6, Cao Lanh city, Dong Thap province, Vietnam
Tran Chau Thanh Ngoc tranchauthanhngoc@gmail.com Bachelor of Mathematics Education IGC School Quarter 1, Tay Ninh city, Tay Ninh province, Vietnam
Summary: 
Currently, the application of information technology and digitization is a prominent trend in mathematics education. Mastering computer thinking in general and algorithmic thinking in particular brings many benefits. For 11th-grade teachers and students, practicing algorithmic thinking when teaching the orthogonal projection of a point onto a plane presents many challenges. To address these challenges, teaching this content requyres the support of information technology in general and the GeoGebra software in particular. Using a theoretical research method, this paper analyzes concepts related to practicing algorithmic thinking, provides some classifications of algorithmic thinking, and outlines a teaching process for developing algorithmic thinking skills. Notably, the study presents examples demonstrating the practice of algorithmic thinking in teaching the topic of determining the orthogonal projection of a point onto a plane. The results will serve as a practical foundation for improving teaching effectiveness for teachers and the quality of learning for students regarding the topic of determining the orthogonal projection of a point onto a plane, with the support of GeoGebra software.
Keywords: 
Thinking
algorithm
orthogonal projection
plane
learning process
GeoGebra.
Refers: 

[1] Bùi Văn Nghị. (1996). Vận dụng tư duy thuật toán vào việc xác định hình để giải các bài toán hình học không gian ở trường phổ thông trung học. Luận án Phó Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Quốc gia Hà Nội

[2] Bùi Văn Nghị - Vương Dương Minh - Nguyễn Anh Tuấn. (2005). Tài liệu bồi dưỡng thường xuyên giáo viên trung học phổ thông chu kì III (2004 – 2007) Toán học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[3] Chu Cẩm Thơ. (2016). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[4] D. E. Knuth. (1997). The Art of Computer Programming Volume 1 Fundamental Algorithms. Addison-Wesley Professional.

[5] D. E. Knuth. (2006). Nghệ thuật lập trình máy tính, NXB Giao thông Vận tải

[6] G. Futschek. (2006). Algorithmic thinking: The key for understanding computer science. Lect. Notes Comput. Sci. (including Subser. Lect. Notes Artif. Intell. Lect. Notes Bioinformatics), vol. 4226 LNCS, no. November 2006, pp. 159–168, DOI: 10.1007/11915355_15.

[7] K. Kanaki, M. Kalogiannakis, E. Poulakis, and P. Politis. (2022). Investigating the Association between Algorithmic Thinking and Performance in Environmental Study. Sustain., vol. 14, no. 17, doi: 10.3390/su141710672

[8] Lê Văn Tiến. (2005). Phương pháp dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

[9] M. D. Pamungkas and H. Nugroho. (2020). Implementation of Space Geometry Learning Using Geogebra To Improve Problem Solving Skills, MaPan, vol. 8, no. 2, pp. 224–235, doi: 10.24252/ mapan.2020v8n2a4

[10] M. F. Byrka, A. V Sushchenko, A. V Svatiev, V. M. Mazin, and O. I. Veritov. (2021). A New Dimension of Learning in Higher Education: Algorithmic Thinking, Propósitos y Represent., vol. 9, no. 2, p. 990

[11] Nguyễn Bá Kim. (2009). Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[12] Nguyễn Chí Trung. (2013). Phương pháp phát triển tư duy thuật toán cho học sinh phổ thông trên con đường từ ý tưởng đến mô tả thuật toán, Tạp chí Giáo dục, số 58, tr.157-168

[13] Nguyễn Ngọc Giang, Nguyễn Ái Quốc, Phạm Huyền Trang, Trần Châu Thanh Ngọc. (2024). Rèn luyện tư duy thuật toán trong dạy học nội dung giao tuyến của hai mặt phẳng ở lớp 11 với sự hỗ trợ của phần mềm Geogebra. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 20, số 03.

[14] Nguyễn Văn Đồng - An Văn Chiêu - Nguyễn Trọng Di - Lưu Văn Tạo. (1980).Phương pháp giảng dạy Vật lí ở trường phổ thông, tập II. NXB Giáo dục, Hà Nội

Articles in Issue