APPLYING APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS (ABA) THERAPY TO MANAGE ABNORMAL BEHAVIORS OF ADOLESCENTS WITH DEVELOPMENTAL DISORDERS IN VOCATIONAL GUIDANCE ACTIVITIES

APPLYING APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS (ABA) THERAPY TO MANAGE ABNORMAL BEHAVIORS OF ADOLESCENTS WITH DEVELOPMENTAL DISORDERS IN VOCATIONAL GUIDANCE ACTIVITIES

Dao Thi Thu Thuy dttthuy@daihocthudo.edu.vn Hanoi Metropolitan University 98 Duong Quang Ham street, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Adolescents with developmental disorders face significant challenges in integrating into the community, learning, and performing daily activities. These difficulties often include cognitive impairments, social communication issues, and particularly behavioral problems. A majority of adolescents with developmental disorders exhibit abnormal behaviors, making the study of behavioral management methods for this group a critical area of research. The article analyzes the abnormal behavioral characteristics of adolescents with developmental disorders with the aim of applying the Applied Behavior Analysis (ABA) method in vocational guidance activities for them.
Keywords: 
Adolescent developmental disorders
applied behavior analysis (ABA)
vocational guidance
abnormal behavior
Behavior management
Refers: 

[1] Cục Trẻ em, Bộ Lao động - Thương Binh và Xã hội. (2023). Báo cáo thực trạng và giải pháp hỗ trợ trẻ em khuyết tật.

[2] Đào Thị Thu Thủy - Nguyễn Thị Quỳnh Hoa - Nguyễn Thị Huyền. (2023). Ứng dụng các liệu pháp trị liệu hành vi trong dạy nghề cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển trên địa bàn thành phố Hà Nội, Báo cáo đề tài cấp Trường Đại học Thủ Đô, mã số C2021 - 08

[3] Đào Thị Thu Thủy. (2022). Hướng nghiệp và dạy nghề cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 18, số 9.

[4] Đào Thị Thu Thủy - Nguyễn Thị Huyền - Nguyễn Thị Quỳnh Hoa. (4/2023). Ứng dụng liệu pháp trị liệu hành vi trong dạy nghề cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển trên địa bàn Thành phố Hà Nội. Tạp chí Đại học Thủ Đô.

[5] Đỗ Thị Thảo. (2019). Can thiệp sớm giáo dục trẻ rối loạn phổ tự kỉ. NXB Giáo dục Việt Nam.

[6] Nguyễn Văn Hưng. (2020). Xây dựng mô hình giáo dục hướng nghiệp cho người khuyết tật trí tuệ và tự kỉ tại Việt Nam. Báo cáo tổng kết đề tài khoa học công nghệ.

Articles in Issue