EXPLOITING MATHEMATICAL FUNCTIONS IN DESIGNING MATHEMATICS TEACHING ACTIVITIES FOR STEM EDUCATION IN HIGH SCHOOL CURRICULUM

EXPLOITING MATHEMATICAL FUNCTIONS IN DESIGNING MATHEMATICS TEACHING ACTIVITIES FOR STEM EDUCATION IN HIGH SCHOOL CURRICULUM

Ngo Hong Huan* ngohonghuan77@gmail.com Dong Nai University No. 9 Le Quy Don, Bien Hoa city, Dong Nai province, Vietnam
Dao Tam daotam.32@gmail.com Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province, Vietnam
Summary: 
STEM education creates opportunities for students to develop essential skills such as critical thinking and problem-solving. It also helps students enhance their teamwork and communication skills and improves their ability to cooperate in learning environments. This research focuses on developing the concept of mathematical functions in STEM education and the concept of solving STEM-related problem situations in mathematics teaching. Based on the fundamental components of the mathematical functional role, the study proposes a process design to guide students in solving STEM-related problem situations in mathematics instruction. Furthermore, the research illustrates this process through examples of addressing STEM-related problems in current Grade 12 mathematics education. The research findings contribute to enriching the approach to teaching mathematics by solving STEM-related problem situations in high schools, in alignment with the 2018 General Education Program.
Keywords: 
Mathematical functions in STEM education
STEM problems
STEM problem solving
teaching activities for STEM problem solving.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT ngày 26 tháng 12 năm 2018).

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2022). Hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM cấp Trung học phổ thông, Chương trình Phát triển Giáo dục trung học giai đoạn 2

[3] Đào Tam, Ngô Hồng Huấn. (2021). Chức năng của môn Toán phổ thông trong dạy học tích hợp và dạy học Toán theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí Giáo dục. số 514. tr.1-6

[4] Đào Tam, Phạm Thị Linh. (2023). Lựa chọn và sử dụng tình huống có vấn đề STEM trong dạy học hình học ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học 12(4), tr.3-9. Trường Đại học Đồng Tháp.

[5] Đinh Quang Báo, Nguyễn Đức Thành. (1998). Lí luận dạy học sinh học phần đại cương. NXB Giáo dục, Hà Nội

[6] Hom, E.J. (2009). What is STEM Education. http://www. livescience.com.

[7] Margot, K. C., & Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education. 6(1), p.1-16

[8] Merrill, C. and J. Daugherty. (2009). The Future of TE Masters Degrees: STEM. in Paper presented at the meeting of the International Technology Education Association. Louisville, KY

[9] Ngô Hồng Huấn. (2024). Tổ chức cho học sinh giải quyết tình huống có vấn đề STEM trong dạy học môn Toán ở trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt 8, tr.155-158

[10] Ngô Hồng Huấn, Nguyễn Chiến Thắng, Đào Tam. (2024). Tri thức luận trong giáo dục STEM về thành tố của chức năng môn Toán trong dạy học Toán trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 20, số S2, tr.55-60

[11] Nguyễn Thành Hải. (2020). Giáo dục STEM/STEAM - Từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. NXB Trẻ

[12] Nguyễn Bá Kim. (2015). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[13] Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải (đồng chủ biên) và cộng sự. (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam

[14] Nguyễn Thị Hằng Nga. (2019). Thiết kế các hoạt động dạy học nhằm phát triển năng lực nhận thức cho học sinh trong dạy học phần Di truyền học, Sinh học 12. Tạp chí Khoa học, 64(9C), tr.123-131. Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

[15] Phạm Anh Giang. (5/2019). Một số tình huống dạy học các học phần phương pháp dạy học môn Toán ở trường đại học theo tiếp cận năng lực thực hiện. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2, tr.246-251

[16] Phan Trọng Ngọ. (2001). Phương pháp dạy học trong nhà trường. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[17] Sanders, M. (2009), STEM, STEM Education, STEMmania. Technology Teacher. 68(4), p.20-26

[18] Schmidt, W.H., Houang, R.T. (2007). Lack of focus in the mathematics curriculum: A symptom or a cause? in Lessons learned: What international assessments tell us about math achievement, T.Loveless, Ed. Washington: Brookings Institution Press. p. 65-84.

[19] Trịnh Thị Phương Thảo, Bùi Thái Nam, Nguyễn Như Vinh. (2023). Tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông gắn với bảo vệ, phát huy giá trị văn hóa dân tộc. Tạp chí Giáo dục, 23(12), tr.5-11

[20] Trần Nam Dũng (tổng chủ biên), Trần Đức Huyên, Nguyễn Thành Anh (chủ biên), Võ Như Hương, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy. (2024). Toán 12 (tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam

[21] Tsupros, N., R. Kohler, and J. Hallinen. (2009). STEM education: A project to identify the missing components, in Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach. Carnegie Mellon University, Pennsylvania

[22] U.S. Department of Education. (2007). Report of the Academic Competitiveness Council. Education Publications Center: Washington.

Articles in Issue