Competencies related to communication and collaboration are crucial for people to live and work together harmoniously. These competencies include teamwork, leadership, organization, and interaction skills. Developing these skills is possible through the study of communication and collaboration. In this article, we explore the views of secondary school teachers on educational activities and practical approaches to teaching science that aim to enhance students' ability to communicate and collaborate. These views serve as a basis for future research and the development of an assessment rubric for evaluating communication and collaboration competencies.
[1] Azizi Alias and Kamisah Osman, (2015), Assessing oral communication skills in science: A rubric development, Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 30, 107–122.
[2] Jacqueline Dohaney, Erik Brogt, Thomas Wilson, Emma Hudson-Doyle, Ben Kennedy, Jan Lindsay, Brendon Bradley, David Johnston, Darren Gravley, (August 2016), Improving Science Communication through Scenario-Based Role-Plays, Ako Aotearoa – The National Centre for Tertiary Teaching Excellence, ISBN 978-0-947516-07-9 (online).
[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018), Thông tư số 32/2018/ TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành Chương trình Giáo dục phổ thông.
[4] Nguyễn Bảo Hoàng Thanh - Trần Quỳnh, (2020), Đánh giá năng lực hợp tác trong dạy học chương “Động lực học chất điểm” Vật lí 10 Trung học phổ thông, ISSN 1859 - 1531, Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, Vol.18, No.10.
[5] Nguyễn Chiến Thắng - Nguyễn Thị Hoàng Anh, (8/2018), Bồi dưỡng năng lực giao tiếp và hợp tác cho học sinh thông qua tổ chức hoạt động nhóm khi dạy học HàmsốbậcnhấtvàHàmsốbậchaiởlớp10,Tạpchí Giáo dục, số 436, kì 2, tr.40-44.