DEVELOPING QUALITY AND CAPACITY FOR CHILDREN WITH MODERN EDUCATION PERSPECTIVES

DEVELOPING QUALITY AND CAPACITY FOR CHILDREN WITH MODERN EDUCATION PERSPECTIVES

Nguyen Hong Thuan thuannh@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences No.4 Trinh Hoai Duc, Cat Linh, Hanoi, Vietnam
Phan Thi Huong Giang* giangpth@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences No.4 Trinh Hoai Duc, Cat Linh, Hanoi, Vietnam
Summary: 

Developing quality and capacity for preschool children is a crucial approach in researching and creating new preschool programs to meet the requirements of the current educational reform in Vietnam. This approach is also being implemented by many preschool programs in developed countries around the world. In this article, we have used the method of literature review to collect updated information on early childhood education. This has helped us identify some new points in the psycho-physiological development of preschool children, as well as modern educational perspectives on developing children's qualities and capacities. These include developing self-efficacy, cognitive capacity, socio-emotional capacity, and STEAM synthesis efforts to meet the developmental needs of each child in the current social context. With this information, we can set a scientific basis for research and proposals to build a new preschool program that is suitable for Vietnamese education innovation.

Keywords: 
preschool education
program development
development of preschool children
modern education perspective
development of cognitive capacity
development of socio-emotional capacity
STEAM synthesis capacity.
Refers: 

[1] Nguyễn Thị Ánh Tuyết, (2006), Sự phát triển trẻ em mẫugiáotừ3đến6tuổi-GiáotrìnhTâmlíhọctrẻem, NXB Giáo dục.

[2] Erikson, E.H, (1993), Childhood and Society (2nd ed.), New York: Norton.

[3] Patricia H. Miler, (2003), Các thuyết về tâm lí học phát triển, NXB Văn hóa Thông tin.

[4] Phan Trọng Ngọ (Chủ biên), (2021), Giáo trình các lí thuyết phát triển tâm lí người, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[5] Bowlby, J. A, (2012), Secure Base: Clinical Applications of Attachment Theory, London: Routledge.

[6] Salter, MD, Ainsworth, MC, Blehar, EW, & Wall, SN, (2015), Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation, New York: Taylor & Francis.

[7] J. Piaget, (1986), Học thuyết phát triển nhận thức của J. Piaget, NXB Giáo dục Việt Nam.

[8] Đào Thị Oanh (Chủ biên), (2017), Vấn đề nhân cách trong tâm lí học ngày nay, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[9] Nguyễn Thành Hải, (2018), Giáo dục Stem/Steam từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo, NXB Trẻ.

[10] Vũ Thị Như Hương (Chủ biên) - Tăng Minh Dũng - Nguyễn Thị Nga, (2020), Khám phá giáo dục Steam - 10 Chủ đề dạy học ở tiểu học, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[11] Lê Huy Hoàng, (2020), Nghiên cứu mô hình giáo dục STEM trong giáo dục phổ thông Việt Nam đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản và toàn diện giáo dục và đào tạo theo tinh thần nghị quyết 29 - NQ/TW, Đề tài NC cấp Quốc Gia, Mã số của đề tài: KHGD/16-20.ĐT.039.

[12] D. Goleman, (2002), Trí tuệ cảm xúc - Làm thế nào để biến những cảm xúc của mình thành trí tuệ, NXB Khoa học Xã hội, Hà Nội.

[13] Nguyễn Thị Minh Hằng (2014), Nghiên cứu rối nhiễu cảm xúc ở trẻ em và vị thiếu niên trong giai đoạn hiện nay, Kỉ yếu hội thảo Tâm lí học học đường lần thứ IV “Xây dựng và quản lí chất lượng chương trình đào tạo và cơ sở thực hành tâm lí học học đường ở Việt Nam”.

[14] Ngô Công Hoàn, (2005), Những biểu hiện cảm xúc và những biện pháp giáo dục cảm xúc cho trẻ từ 1 - 3 tuổi, Đề tài nghiên cứu cấp Bộ, Mã số: B 2004 - 75 - 115, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[15] Liz Lee Heinecke, (2019), Thí nghiệm STEAM siêu thú vị kích thích sáng tạo, NXB Thế giới.

[16] Barry. D. Smith, Haorold. J. Vetter, (2006), Các học thuyết về nhân cách, NXB Văn hóa Thông tin.

[17] Nguyễn Hồng Thuận, (2017), Tổ chức hoạt động trải nghiệm để phát triển kĩ năng bảo vệ môi trường cho học sinh tiểu học, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[18] Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2001), Một số đặc điểm phát triển của trẻ em từ 0 đến 6 tuổi, Hà Nội.

[19] Nguyễn Thị Y ến, (2004), Nghiên cứu sự tăng trưởng và phát triển trẻ em từ 0 đến 5 tuổi và một số yếu tố ảnh hưởng, Luận án Tiến sĩ Y học.

[20] Early Childhood ConnectionsDirector of Education and Support First Step Child Care Center and Preschool, http://www.earlychildhoodconnections.com/

Articles in Issue