Mathematics in the 2018 general curriculum has introduced several new points, with the most notable being the integration of practical and interdisciplinary perspectives. This approach enables learners to apply the knowledge they acquire in school and develop the core qualities and competencies prescribed by the curriculum. However, many teachers are unfamiliar with this new curriculum and may find it challenging to design lesson plans based on this new orientation. This article refers to an approach to design and organize Mathematics lessons that increase the practical connection. The article uses the topic of ratios, specifically the golden ratio, as an example to illustrate this approach.
[1] Nguyễn Hoàng Thảo Phương, Cấu trúc tỉ lệ vàng thể hiện trong tự nhiên và trong kiến trúc, Tạp chí Trường Đại học Văn Lang, Mã số: TCKH 09-08-2018.
[2] Phan Văn Lý, (10/2011), Tăng cường các bài toán có nội dung thực tiễn trong dạy học cho sinh viên ngành Toán, Tạp chí Giáo dục, số 271, kì 1, tr.46-48.
[3] Nguyễn Tiến Trung và cộng sự, (01/2021), Vận dụng lí thuyết giáo dục Toán thực trong dạy học - một số thách thức, nguyên tắc và khuyến nghị, Tạp chí Giáo dục, số 494, kì 2, tr.37-43.
[4] Lê Tuấn Anh - Trần Cường, (2020), Bàn về tiếp cận và một số biện pháp vận dụng lí thuyết RME trong dạy học môn Toán ở Việt Nam, HNUE Journal of Science, Volume 65, Issue 7, pp.162-173.
[5] https://www.goldennumber.net/golden-ratio/
[6] Anna Grigas, (2013), The Fibonacci Sequence Its History, Significance, and Manifestations in Nature, Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for graduation in the Honors Program Liberty University.
[7] Ilic, Ivana, et al, (2018), Mathematical Determination in Nature-The Golden Ratio, Acta Medica Medianae, vol. 57, no. 3, doi:10.5633/amm.2018.0317.
[8] https://www.theguardian.com/artanddesign/2009/ dec/28/golden-ratio-us-academic.
[9] https://tienphong.vn/co-gai-co-khuon-mat-dep-nhat- nuoc-anh-post574695.tpo.
[10] https://zshop.vn/blogs/cach-ap-dung-quy-tac-mot- phan-ba-va-ti-le-vang-trong-nhiep-anh.html.
[11] https://www.cmuse.org/classical-pieces-with-the- golden-ratio/.
[12] http://www.fibonaccilifechart.com/blog/the-purpose- of-life-and-golden-ratio-explained.
[13] https://mapp.dkn.tv/post/1154242.
[14] Bartlett, Christopher, (2014), The Design of The Great Pyramid, Nexus Network Journal: Architecture & Mathematics, vol. 16, no. 2, doi:10.1007/s00004-014- 0193-9.
[15] Toh Lai Fun, Ismar.M.S Usman, Nangkula Utaberta, A.R.M Ariffin, Roslina Sharif, (2021), The Importance and Potential of Golden Ratio in Architecture Design, Journal of Xi’an University of Architecture & Technology, vol. XIII, ISSN no: 1006-7930.
[16] https://blog.e2.com.vn/vi/5-ly-do-tre-ghet-hoc-toan-va- bi-quyet-giup-con-thich-va-hoc-toan-hieu-qua-hon.