Assessing teachers, especially secondary school teachers, is crucial for improving their quality in the competency-based approach. In 2018, SEAMEO developed a Competency Framework for teachers, which includes four essential competencies comprising 12 general competencies, 31 supplemental competencies, and 136 successful descriptors. However, in Vietnam, specific guidelines for this competency framework for teachers at each level are still being developed. In this article, we present some findings on the current status of competency-based assessment activities for secondary school teachers in Hanoi city, focusing on six areas: awareness about the significance of teacher assessment purposes, the content of the assessment, the use of assessment forms, assessment methods, implementation of the assessment process, and the participation of the workforce in the assessment. The research results will help develop training solutions for teachers with limited capacity and improve the quality of teaching and education in schools.
[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư số 20/2018/ TT-BGDĐT, Hà Nội.
[2] SEAMEO and The Teachers’ Council of Thailand, (2018), Southeast Asia Teachers Competency Framework (SEA-TCF), Bangkok, Thailand: Published in 2018 by the Teachers’ Council of Thailand.
[3] Đặng Thành Hưng, (2012), Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Quản lí Giáo dục, số 12, tr.18-29.
[4] Huỳnh Tố Chân, (8/2018), Một số biện pháp nâng cao năng lực nghề nghiệp cho đội ngũ giáo viên trung học cơ sở nhằm đáp ứng yêu cầu của chương trình giáo dục phổ thông mớ, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, tr.57-59.
[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Khung năng lực giáo viên ngoại ngữ cơ sở giáo dục phổ thông, Hà Nội.
[6] Ban Chấp hành Trung ương, (04/11/2013), Nghị quyết số 29-NQ/TW Hội nghị Trung ương 8 khóa XI về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.
[7] Ankur Joshi, S. K., Satish Chandel and D. K. Pal,. (2015), Likert Scale: Explored and Explained, British Journal of Applied Science & Technology, 7(4), 396- 403.