THE DEVELOPMENT OF GLOBAL NON-PUBLIC HIGHER EDUCATION: LESSONS LEARNED FOR VIETNAM

THE DEVELOPMENT OF GLOBAL NON-PUBLIC HIGHER EDUCATION: LESSONS LEARNED FOR VIETNAM

Tran Van Hung tranvanhung@duytan.edu.vn Duy Tan University 254 Nguyen Van Linh, Da Nang city, Vietnam
Summary: 
The development of non-public higher education is an inevitable trend of educational development in the world. The student scales at global non-public universities account for about one-third of the total number of students and make important contributions to the development of global education. However, in the process of development, besides the strengths and positive factors, this tipe of higher education in each region and country all over the world revealed many shortcomings, limitations and some negative development trends. This article uses the final evaluation results of UNESCO in 2021 on global non-public higher education, studies the development status of private higher education in Vietnam to draw 05 experienced lessons for the development of private higher education in Vietnam.
Keywords: 
Non-public higher education
private higher education.
Refers: 

[1] UNESCO, (1998), World Declaration on Higher Education for the Twenty-first Century: Vision and Action and Framework for Priority Action for Change and Development in Higher Education, adopted by the World Conference on Higher Education: Higher Education in the Twenty-first Century, Vision and Action, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141952.

[2] UNESCO, (2021), Global Education Monitoring Report 2021/2: Non-state actors in education: Who chooses? Who loses?, Paris, pp.157-180, https://unesdoc.unesco. org/ark:/48223/pf0000379875.

[3] Quốc hội, (2018), Luật Giáo dục Đại học, NXB Chính trị Quốc gia Sự thật, Hà Nội.

[4] PROPHE, (2010), Global Private and total Higher Education Enrollment by Region and Country, https:// www.prophe.org/en/global-data/global-data/globalenrollment-by-region-and....

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2021), Báo cáo kết quả thực hiện kế hoạch nhiệm vụ năm học 2020 - 2021 và phương hướng, nhiệm vụ năm học 2021 - 2022 của ngành Giáo dục.

[6] Ban Tuyên giáo Trung ương, (2014), Tài liệu học tập Nghị quyết Hội nghị lần thứ tám Ban Chấp hành Trung ương Đảng Cộng sản Việt Nam khóa XI, NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật, Hà Nội.

[7] Đảng Cộng sản Việt Nam, (2021), Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (Tập I), NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật, Hà Nội.

[8] Tran Van Hung, (2019), Increasing the global competitiveness of the Vietnamese higher education system, Journal of Science, Vinh University, 48 (2B), pp. 30-38.

Articles in Issue