TRAINING THE ABILITY TO COLLECT, PROCESS, AND ANALYZE DATA IN SCIENTIFIC RESEARCH FOR MEDICAL STUDENTS THROUGH TEACHING PROBABILITY AND STATISTICS

TRAINING THE ABILITY TO COLLECT, PROCESS, AND ANALYZE DATA IN SCIENTIFIC RESEARCH FOR MEDICAL STUDENTS THROUGH TEACHING PROBABILITY AND STATISTICS

Do Thi Hong Nga dothihongnga@tnmc.edu.vn Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy 284 Luong Ngoc Quyen, Quang Trung, Thai Nguyen provine, Vietnam
Nguyen Huu Chau chau.niesac@yahoo.com VNU University of Education, Vietnam National University, Hanoi 144 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In keeping with the aims of training and developing scientific research competence for medical students in teaching probability and statistics, this article proposes two processes: 1/ The process of collecting, processing, and analyzing data in scientific research; 2/ The process of designing practical activities to collect, process, and analyze data to develop scientific research capacity for medical students. In addition to this, a learning card has been designed to illustrate the practice of collecting, processing, and analyzing data to enhance the scientific research competence for medical students through teaching probability and statistics.
Keywords: 
Data collection processing and analysis
Probability and Statistics
Scientific research competence
medical students
Refers: 

[1] Vũ Cao Đàm, (2010), Phương pháp luận nghiên cứu khoa học, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

[2] Đỗ Hàm, (2007), Phương pháp luận trong nghiên cứu khoa học y học, NXB Y học Hà Nội.

[3] Nguyễn Minh Tuấn (chủ biên) - Hoàng Khải Lập - Phạm Công Kiêm - Trịnh Văn Hùng, Bài giảng Dịch tễ học y học, Trường Đại học Y Dược Thái Nguyên.

[4] Count me in! – Collecting human rights-based data, Published by the Ontario Human Rights Commission Province of Ontario, Toronto, Canada © 2010, Government of Ontario ISBN: 978-1-4435-2357-8

[5] Nguyễn Văn Tuấn, (2009), Tài liệu bài giảng Lí luận dạy học, Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh.

[6] Đinh Văn Thắng, (2010), Thực trạng mất cân bằng giới tính khi sinh và một số yếu tố liên quan trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên, Luận văn Thạc sỹ Y học.

[7] ĐH Y Hà Nội - Đại học Y Khoa Thái Nguyên, Phương pháp nghiên cứu sức khỏe công cộng, NXB Y học.

[8] Đỗ Thị Hồng Nga (chủ biên) - Đỗ Thị Phương Quỳnh - Lê Thị Huyền My, (2017), Giáo trình Xác suất Thống kê, NXB Đại học Thái Nguyên.

Articles in Issue