SOME SUGGESTIONS FOR CHOOSING A MODEL OF HIGHER EDUCATION QUALITY ACCREDITATION IN VIETNAM

SOME SUGGESTIONS FOR CHOOSING A MODEL OF HIGHER EDUCATION QUALITY ACCREDITATION IN VIETNAM

Le Huy Tung tung.lehuy@hust.edu.vn Hanoi University of Science and Technology No.1, Dai Co Viet, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Higher education quality accreditation is considered as a key solution in ensuring and improving the quality of education and training. The higher education system provides high quality labor to meet the development of society; therefore, the education quality accreditation plays an even more important role. This activity has attracted great attention from education researchers in the world, but it is still not widely adopted in Vietnam. The first regulations on education accreditation were passed by the National Assembly of the Socialist Republic of Vietnam in the education law in 2005, since then Vietnam has changed the model of education quality accreditation for two times. This paper aims to propose a mode of the higher education quality accreditation suitable for Vietnamese education.
Keywords: 
Education quality assurance
education quality accreditation
Assessment
Recognized
higher education
Refers: 

[1] Nguyễn Hữu Cương, (2017), Một số kết quả đạt được của kiểm định chất lượng giáo dục đại học Việt Nam và kế hoạch triển khai trong tương lai, Tạp chí Quản lí Giáo dục, quyển 9, số 8, tr.7-14.

[2] Nguyễn Đức Chính, (2002), Kiểm định chất lượng trong giáo dục đại học, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[3] Hassan Al-Haj Ibrahim, (2014), Quality Assurance and Accreditation in Education, Open Journal of Education, vol. 2, tr.106-110, DOI: 10.12966/oje.06.06.2014.

[4] Trần Khánh Đức, (2014), Giáo dục và phát triển nguồn nhân lực trong thế kỉ XXI, NXB Giáo dục Việt Nam.

[5] Lê Vinh Danh, (2006), Một số vấn đề lí luận về đảm bảo chất lượng đào tạo trong giáo dục đại học, Kỉ yếu Hội thảo “Đảm bảo chất lượng trong đổi mới giáo dục đại học, NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

[6] Neeta Baporikar, (2014), Handbook of Research on Higher Education in the MENA Region: Policy and Practice, IGI Global.

[7] El-Khawas - Elaine, (2001), Accreditation in the United States: origins, developments and future prospects, International Institute for Educational Planning 7-9 rue Eugène - Delacroix, 75116, Paris.

[8] Accreditation group, (2019), Accreditation Handbook, U.S. Department of Education.

[9] Bùi Võ Anh Hào, (2015), Xây dựng hệ thống đảm bảo và kiểm định chất lượng trong giáo dục đại học tại Việt Nam, Tạp chí Phát triển và Hội nhập, số 26(36), tr.103-109.

Articles in Issue