PROJECT-BASED LEARNING WITH COGNITIVE SKILL DEVELOPMENT IN 5-6-YEAR-OLD PRESCHOOL CHILDREN

PROJECT-BASED LEARNING WITH COGNITIVE SKILL DEVELOPMENT IN 5-6-YEAR-OLD PRESCHOOL CHILDREN

Nguyen Thi Nga* ngant@vnies.edu.vn The VietnamNational Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Nong Thi Thu Trang trangntt@vnies.edu.vn The VietnamNational Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Cognitive development education is an important task, contributing to equipping 5-6-year-old preschool children with fundamental skills, laying a solid foundation for their transition to enter grade 1. Project-based learning is considered an effective method, fostering the development of cognitive skills such as thinking, attention, memory, and simple problem-solving in children. This article focuses on analyzing the relationship between project-based learning and cognitive skills in 5-6-year-old children, from theory to practice, and proposes directions for improving the quality of care and education for children. To optimize effectiveness, project-based learning should be organized in alignment with the developmental characteristics of children, leveraging the advantages at each stage of the project to create opportunities for children to fully realize their potential. In particular, integrating multidisciplinary activities such as Mathematics, Science exploration,… will enhance effectiveness and encourage children to actively participate in the learning process.
Keywords: 
skill
cognition
project
learning
preschool.
Refers: 

[1] Carol Garhart Mooney - Nguyễn Bảo Trung (dịch), (2016). Các lí thuyết về trẻ em của Deway, Montessori, Erikson, Piaget và Vygotsky. NXB Lao động.

[2] Đặng, TH, Trinh, THH, Nguyễn, KH & Trần, VK. (2012). Lí thuyết phương pháp dạy học, NXB Đại học Thái Nguyên

[3] Đinh, HS. (2014). Dạy học theo dự án các mô đun nghề công nghệ ô tô, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

[4] Ferrero, M., Vadillo, M. A., & León, S. P. (2021). Is project-based learning effective among kindergarten and elementary students? A systematic review. PLOS ONE, 16(4), e0249627

[5] Hao Yu (30/3/2024). Enhancing creative cognition through project-based learning: An in-depth scholarly exploration. Heliyon. Volume 10, Issue 6, e27706 https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024. e27706.

[6] Hoàng, TH. (2017). Phương pháp dạy học theo dự án - Một hướng tiếp cận trong việc cho trẻ mầm non làm quen tiếng Anh. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, kì 1, 166-169

[7] Johnson, L., McHugh, S., Eagle, J. L., & Spires, H. A. (2019). Project-Based Inquiry (PBI) Global in Kindergarten Classroom: Inquiring About the World. Early Childhood Education Journal, 5, 607- 613. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00946-4

[8] Judy Harris Helm, L. K. (2011). Young investigators: The project approach in the early years. In New York: Washington, D.C.: Teachers College Press (2nd ed.). Press. https://doi.org/10.1111/j.1524-4725.1996. tb00365.

[9] Katz, L. G. (2000). Engaging Children’s Minds - The that have risen in group management. Consequently, Project Approach. C.T. Stamford: Ablex Co

[10] Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2005). ProjectBased Learning. In The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (pp.317–334). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/ CBO9780511816833.020

[11] Nguyễn, NY. (2008). Đại từ điển Tiếng Việt. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

[12] Nguyễn, THH, & Nguyễn, TBT. (2024). Một số vấn đề về dạy học dự án trong giáo dục mầm non và quy trình triển khai chủ đề giáo dục theo tiếp cận dạy học dự án. Tạp chí Giáo dục, vol. 23, no, số đặc biệt 9, tr.200-205.

[13] Nguyễn, TL. (2017). Sử dụng phương pháp dạy học dự án trong dạy học học phần ‘Giáo dục bảo vệ môi trường cho trẻ em mần non’ nhằm phát triển năng lực cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non. Tạp chí Giáo dục, tr.92-96

[14] Phạm, TY. (2017). Giáo dục kĩ năng giải quyết vấn đề cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi theo tiếp cận dự án. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, tr. 121-124.

[15] Piaget. J, (1996). Tuyển tập tâm lí học. NXB Giáo dục

[16] Rasmani, UEE., Widiastuti, YKW & Agustina, P. (2024). Project-based learning strategies to enhance cognitive development and hot skills in early childhood. International conference early childhood Education Proceedings. January 30-31, 2024 E-ISSN:3032-7288.

[17] Thomas, J. W. (2020). A review of research on projectbased learning. Interdisciplinary Journal of ProblemBased Learning, 22(1), pp.1-18

[18] Vygotsky. L.X. (1997). Tuyển tập tâm lí học, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Journal: 

Articles in Issue