THE CURRENT STATE OF TEACHING THE SEQUENCE OF NUMBERS AND ARITHMETIC OPERATIONS WITH THE FOCUS ON DEVELOPING CREATIVE THINKING SKILLS FOR 5TH GRADE STUDENTS

THE CURRENT STATE OF TEACHING THE SEQUENCE OF NUMBERS AND ARITHMETIC OPERATIONS WITH THE FOCUS ON DEVELOPING CREATIVE THINKING SKILLS FOR 5TH GRADE STUDENTS

Nguyen Minh Thuong* nmthuong@tvu.edu.vn Tra Vinh University 126 Nguyen Thien Thanh street, Ward 5, Tra Vinh city, Tra Vinh province, Vietnam
Vu Quoc Chung vqchung@gmail.com Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 136 Xuân Thủy, Cầu Giấy, Hà Nội, Việt Nam
Summary: 
Teaching aimed at developing students’ creative thinking skills is a practical and essential task. This study conducted a survey with 750 primary school teachers across urban, rural, and disadvantaged areas. The survey identified the manifestations and frequency of teaching activities related to the sequence of numbers and arithmetic operations for 5th-grade students, designed to develop creative thinking skills. While these activities are regularly implemented, challenges remain regarding students’ abilities, the selection of teaching methods, lesson planning, result assessment, and the identification and nurturing of students with creative thinking potential. Additionally, the survey highlighted characteristics of students demonstrating creative thinking and proposed several solutions. These findings will assist primary school teachers in applying flexible approaches, proactively addressing challenges, and implementing solutions more effectively. This also provides a foundation for recommending further appropriate teaching strategies when teaching the sequence of numbers and arithmetic operations in the 5th-grade Mathematics curriculum, with the focus on developing creative thinking skills.
Keywords: 
Reality
teaching Mathematics in primary education
numerical and arithmetic operations
Creative thinking
5th-grade student.
Refers: 

[1] Ban Chấp hành Trung ương. (04/11/2013). Nghị quyết số 29 NQ/TW về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế

[2] Bogoyavlenskaya, D., Joukova, E., & Artemenkov, S. (2018), ICPE 2018 International Conference on Psychology and Education Longitudinal Study of The Creative Abilities, Future Academy, pp. 125-131

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông (Chương trình môn Toán).

[4] Chu Cẩm Thơ. (2016), Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[5] D., Hidayat, E., Nurlaelah and J A, Dahlan. (2017). Rigorous Mathematical Thinking Approach to Enhance Students’ Mathematical Creative and Critical Thinking Abilities. Journal of Physics: Conference Series, 0-6

[6] G. Polya, (1976), Sáng tạo Toán học (tập 03). NXB Giáo dục, Hà Nội

[7] Krutexki, V. A. (1981). Những cơ sở của tâm lí học (tập 2). NXB Giáo dục, Hà Nội.

[8] Lê Trung Hiếu, Nguyễn Thị Minh Dịu, Đào Thị Tươi. (2024). Dạy học chủ đề số và phép tính cho học sinh lớp 4 thông qua hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Quản lí Giáo dục, số 6, p.164-172

[9] Link khảo sát dành cho giáo viên tiểu học trên công cụ Google Form: https://docs.google. com/forms/d/e/1FAIpQLSdYLBL9pRpaeCe id99Fj8ijDrsy8cUw27b3fUKlo_yXYnTkGg/ viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0

[10] Nguyễn Bá Kim, (2011). Phương pháp dạy học môn Toán (tái bản lần thứ sáu). NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[11] Nguyễn Thị Trúc Minh. (2022). Một số biện pháp phát triển năng lực tư duy sáng tạo cho học sinh tiểu học trong dạy học giải toán có nội dung hình học. Tạp chí Giáo dục, số 22(2),13-16.

[12] Torrance, E.P. (1962). Guiding Creative Talent. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall

[13] Tôn Thân (1995), Xây dựng hệ thống câu hỏi và bài tập nhằm bồi dưỡng một số yếu tố của tư duy sáng tạo cho học sinh khá và giỏi Toán ở trường trung học cơ sở Việt Nam. Luận án Phó Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục

[14] Trần Luận. (3/1995), Về dạy học sáng tạo môn Toán ở trường phổ thông, Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục.

[15] Trần Thị Bích Liễu. (2013). Giáo dục phát triển năng lực sáng tạo. NXB Giáo dục, Hà Nội.

Journal: 

Articles in Issue